Safe to wear and environmentally sound? Tekstiilien kemikaalit ja ekologisuus kuoritakkien kuluttajaviestinnässä
Napari, Emma (2020)
Napari, Emma
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103056
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103056
Tiivistelmä
Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia arjen kemikaaleista ja eettisestä kuluttamisesta.
Viime vuosina Suomessa on keskusteltu tekstiilien tuotanto-oloista ja ekologisuudesta.
Tekstiilien valmistuksessa käytettävät kemikaalit vaikuttavat olennaisesti tekstiilien
ekologisuuteen. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten tekstiilien
kemikaaleista ja ekologisuudesta viestitään kuluttajille ostotilanteessa.
Tutkielma rajattiin koskemaan ulkoilussa käytettäviä kuoritakkeja ja niiden
vedenpitävyys- eli DWR-käsittelyissä käytettyjä kemikaaleja. Päätutkimuskysymys
oli, miten kuoritakkien DWR-käsittelyiden kemikaaleista ja tuotteen ekologisuudesta
viestittiin kuluttajille. Tutkielman näkökulma oli kuluttajalähtöinen, ja tutkija toimi
tutkimuksessa eettisen kuluttajan roolissa. Primääriaineistoa olivat kuoritakkien
tuotelaput ja verkkokauppatekstit. Aineiston redusoinnissa käytettiin teemoittelua, ja
analyysiä ohjasivat TerraChoicen Viherpesun synnit sekä ympäristömerkkien de jure -
de facto -jaottelu.
Tulokset jakautuivat kolmeen pääteemaan, Tuotteen valmistus ja ominaisuudet, Merkit
ja symbolit, sekä Mielikuvat. Viestintä painottui tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin,
mutta myös takkien ekologisuuteen ja valmistajien arvoihin liittyviä väitteitä esiintyi
useimpien takkien kohdalla. Tuotteiden sisältämistä kemikaaleista puhuttiin vain
vähän, ja yleisin kemikaaleihin liittyvä väite oli PFC- eli PFAS-yhdisteiden käytöstä
irtisanoutuminen, mikä heijastaa viime vuosina käytyä keskustelua PFAS-yhdisteiden
käytön minimoinnista teollisuudessa. Ekologisuudesta viestittiin väitteillä, de jureja
de facto-tyyppisillä ympäristömerkeillä sekä visuaalisilla keinoilla. Osa aineiston
ekologisuuteen liittyvästä viestinnästä oli luokiteltavissa viherpesuksi. Viestintä
erosi osittain tuotelappujen ja verkkokauppatekstien välillä. Verkkokauppatekstit
keskittyivät tuotteen ominaisuuksiin, kun tuotelapuissa korostuivat valmistajien arvot
ja tarinallisuus.
Viime vuosina Suomessa on keskusteltu tekstiilien tuotanto-oloista ja ekologisuudesta.
Tekstiilien valmistuksessa käytettävät kemikaalit vaikuttavat olennaisesti tekstiilien
ekologisuuteen. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten tekstiilien
kemikaaleista ja ekologisuudesta viestitään kuluttajille ostotilanteessa.
Tutkielma rajattiin koskemaan ulkoilussa käytettäviä kuoritakkeja ja niiden
vedenpitävyys- eli DWR-käsittelyissä käytettyjä kemikaaleja. Päätutkimuskysymys
oli, miten kuoritakkien DWR-käsittelyiden kemikaaleista ja tuotteen ekologisuudesta
viestittiin kuluttajille. Tutkielman näkökulma oli kuluttajalähtöinen, ja tutkija toimi
tutkimuksessa eettisen kuluttajan roolissa. Primääriaineistoa olivat kuoritakkien
tuotelaput ja verkkokauppatekstit. Aineiston redusoinnissa käytettiin teemoittelua, ja
analyysiä ohjasivat TerraChoicen Viherpesun synnit sekä ympäristömerkkien de jure -
de facto -jaottelu.
Tulokset jakautuivat kolmeen pääteemaan, Tuotteen valmistus ja ominaisuudet, Merkit
ja symbolit, sekä Mielikuvat. Viestintä painottui tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin,
mutta myös takkien ekologisuuteen ja valmistajien arvoihin liittyviä väitteitä esiintyi
useimpien takkien kohdalla. Tuotteiden sisältämistä kemikaaleista puhuttiin vain
vähän, ja yleisin kemikaaleihin liittyvä väite oli PFC- eli PFAS-yhdisteiden käytöstä
irtisanoutuminen, mikä heijastaa viime vuosina käytyä keskustelua PFAS-yhdisteiden
käytön minimoinnista teollisuudessa. Ekologisuudesta viestittiin väitteillä, de jureja
de facto-tyyppisillä ympäristömerkeillä sekä visuaalisilla keinoilla. Osa aineiston
ekologisuuteen liittyvästä viestinnästä oli luokiteltavissa viherpesuksi. Viestintä
erosi osittain tuotelappujen ja verkkokauppatekstien välillä. Verkkokauppatekstit
keskittyivät tuotteen ominaisuuksiin, kun tuotelapuissa korostuivat valmistajien arvot
ja tarinallisuus.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]