Esimiehen mahdollisuudet työntekijän työntekijätaitojen kehittämisessä
Kilpijärvi, Laura (2020)
Kilpijärvi, Laura
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081336
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081336
Tiivistelmä
Muuttuva työelämä haastaa esimiehiä muokkaamaan toimintatapojaan, jotta he pystyvät luomaan ja säilyttämään yhteyden työntekijöihinsä alati muuttuvassa toimintaympäristössä, sekä samalla huolehtimaan työntekijöiden työhyvinvoinnista ja osaamisesta. Esimiehen keinoja vaikuttaa työntekijän työntekijätaitojen kehittämisen tukemiseen on tutkittu verrattain vähän. Työntekijätaidoilla tarkoitetaan työntekijän sisäsyntyisiä tai omaksuttuja taitoja, kuten esimerkiksi vastuunkantokykyä tai itsensä johtamista, jotka edesauttavat työntekijän työhyvinvointia. Tämän tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu työntekijätaitojen tarkastelusta osana työhyvinvoinnin kehittämisen kontekstia, sekä esimies-alaissuhteen vuorovaikutus- ja luottamussuhteen tarkastelusta osana työntekijätaitoja edistävää johtamista. Tutkielman aineistoa varten haastateltiin yli 15 vuotta esimiestehtävissä toimineita henkilöitä, sekä kunnalliselta että yksityiseltä sektorilta.
Tutkielman aihetta lähestytään kahdenvälisen vuorovaikutuksen kontekstissa niin, että työntekijätaitojen katsotaan edistävän myös työntekijän kokonaisvaltaista työhyvinvointia. Tutkielma kiinnittyy myös johtamisen kenttään työntekijätaitoja ja työhyvinvointia edistävän johtamisen kautta. Tutkielman tarkoitus on kuvailla, miten esimies voi tukea työntekijän työntekijätaitojen kehittymistä kahdenvälisen vuorovaikutuksen kautta työhyvinvointia edistäen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=7) ja tarkoituksena on selvittää esimiesten näkemyksiä ja kokemuksia työntekijän työntekijätaitojen edistämisessä esimies-alaissuhteen kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella esimiehillä on useita mahdollisuuksia vaikuttaa työntekijän työntekijätaitojen kehittymiseen kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimustulokset vahvistavat sitä, että esimies voi edistää työntekijän työntekijätaitoja omalla esimerkillään, antamalla palautetta, kahdenvälisessä luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa, sekä kehittämällä omia johtamistaitojaan. Esimies voi vaikuttaa työntekijän työntekijätaitojen kehittymiseen myös tukemalla työntekijän itsensä johtamisen taitoja, ja nämä tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta aiheesta. Tutkielman johtopäätöksenä on, että esimiehellä on mahdollisuus tukea työntekijän työntekijätaitojen kehittymistä kannustamalla työntekijää inhimillisyyteen työnteossa kahdenvälisen, luottamuksellisen vuorovaikutuksen avulla.
Tutkielman aihetta lähestytään kahdenvälisen vuorovaikutuksen kontekstissa niin, että työntekijätaitojen katsotaan edistävän myös työntekijän kokonaisvaltaista työhyvinvointia. Tutkielma kiinnittyy myös johtamisen kenttään työntekijätaitoja ja työhyvinvointia edistävän johtamisen kautta. Tutkielman tarkoitus on kuvailla, miten esimies voi tukea työntekijän työntekijätaitojen kehittymistä kahdenvälisen vuorovaikutuksen kautta työhyvinvointia edistäen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=7) ja tarkoituksena on selvittää esimiesten näkemyksiä ja kokemuksia työntekijän työntekijätaitojen edistämisessä esimies-alaissuhteen kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella esimiehillä on useita mahdollisuuksia vaikuttaa työntekijän työntekijätaitojen kehittymiseen kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimustulokset vahvistavat sitä, että esimies voi edistää työntekijän työntekijätaitoja omalla esimerkillään, antamalla palautetta, kahdenvälisessä luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa, sekä kehittämällä omia johtamistaitojaan. Esimies voi vaikuttaa työntekijän työntekijätaitojen kehittymiseen myös tukemalla työntekijän itsensä johtamisen taitoja, ja nämä tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta aiheesta. Tutkielman johtopäätöksenä on, että esimiehellä on mahdollisuus tukea työntekijän työntekijätaitojen kehittymistä kannustamalla työntekijää inhimillisyyteen työnteossa kahdenvälisen, luottamuksellisen vuorovaikutuksen avulla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]