Visuaalisen brändin avulla erottautuminen nostopalvelualalla
Nättiaho, Jasmiina (2020-12)
Nättiaho, Jasmiina
Lapin yliopisto
12 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101181960
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101181960
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielman tarkoitus oli tutkia nostopalveluyritysten visuaalisen brändin erottautumista ja vastata kysymykseen, miten nostopalveluyritys erottautuu visuaalisen brändin keinoin kilpailijoista. Tutkimus on tehty Nostopalvelu J. Simolalle ja tutkimuksen oli tarkoitus tarjota yritykselle oman ja kilpailijoiden visuaalisen brändin erottautumista analysoimalla tietoa, jonka avulla yritys voi kehittyä.
Tutkimus on toteutettu havainnoimalla yhdeksän yrityksen nettisivuja, kalustoa ja logoa. Tämän lisäksi tästä aineistosta tehtyjä havaintoja tuettiin havainnoimalla myös sosiaalista mediaa, toimipisteitä, työ- ja edustusasuja sekä mahdollisesti muita yrityksen kulkuneuvoja. Tälle aineistolle esitettiin myös analyysikysymyksiä, joiden pohjalta voitiin esittää kirjallisuuden avulla perusteltuja tulkintoja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että alalla monet yritykset suosivat juuri huomioväreiksi tunnistettavia väriyhdistelmiä, jolloin Nostopalvelu J. Simolan väriyh-distelmä eroaa herkemmin muiden joukosta. Kaluston suhteen yritykset ovat voineet valita kolmesta eri strategiasta, mutta J. Simolalla on tässä tapauksessa strategian suhteen epäjohdonmukaisuuksia, sillä se käyttää kaikkia strategioita.
Tutkimus on toteutettu havainnoimalla yhdeksän yrityksen nettisivuja, kalustoa ja logoa. Tämän lisäksi tästä aineistosta tehtyjä havaintoja tuettiin havainnoimalla myös sosiaalista mediaa, toimipisteitä, työ- ja edustusasuja sekä mahdollisesti muita yrityksen kulkuneuvoja. Tälle aineistolle esitettiin myös analyysikysymyksiä, joiden pohjalta voitiin esittää kirjallisuuden avulla perusteltuja tulkintoja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että alalla monet yritykset suosivat juuri huomioväreiksi tunnistettavia väriyhdistelmiä, jolloin Nostopalvelu J. Simolan väriyh-distelmä eroaa herkemmin muiden joukosta. Kaluston suhteen yritykset ovat voineet valita kolmesta eri strategiasta, mutta J. Simolalla on tässä tapauksessa strategian suhteen epäjohdonmukaisuuksia, sillä se käyttää kaikkia strategioita.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]