Meiräm museo : Osallistavan menetelmän kehittäminen TAITE:n pop up -museohankkeessa
Ronkainen, Kaisa (2020-12-17)
Ronkainen, Kaisa
Lapin yliopisto
17.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101182076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101182076
Tiivistelmä
Kehitän tutkimuksessani osallistavaa museomenetelmää Tampereen kaupungin kulttuurikasvatusyksikkö TAITE:n vuonna 2017–2018 toteutuneessa pop up -museohankkeessa. Hankkeessa toteutettiin ikäihmisille suunnattua osallistavaa pop up -museotoimintaa neljällä Tampereen kaupunkialueella: Teiskossa, Lie-lahdessa, Hervannassa ja Multisillassa.
Hankkeen tavoitteena oli lisätä yhteisöllistä ja omaehtoista toimintaa, sekä alueellista arvostusta kaupunkilaisten keskuudessa. Osallistuin hankkeeseen projektikoordinaattorin työparina ja toimin samalla osallistuvana havainnoijana hankkeen kaikissa vaiheissa. Kohdistin tutkimusintressini siihen, kuinka museaalisuuden ja henkilökohtaisen merkityksellisyyden käsitteiden avautuminen vaikuttivat pop up -museotoiminnan kehittymiseen. Tutkin myös osallistavan toiminnan merkitystä pop up –museotoimintaan sitoutumisessa.
Pop up –museohanketta kehitettiin reflektoiden osallistavien museotyöpajojen ja ohjausryhmän vuorovaikutuksessa. Työpajoissa käytettiin yhteisöllisen taidekasvatuksen menetelmiä ja esinelähtöistä muistelumenetelmää. Toiminta perustui yhteisölliseen muistojen jakamiseen. Pop up -museonäyttelyiden kautta yhteisöllistä jakamista tapahtui myös laajemman yleisön kanssa.
Tutkimukseni perusteella osallistaminen vaikutti merkittävästi pop up -museotoimintaan sitoutumiseen. Henkilökohtaisen merkityksellisyyden ymmärtäminen museoesinettä määrittävänä tekijänä vaikutti olennaisesti pop up -museomenetelmän kehittymiseen.
Tutkimusaineistonani minulla on ollut havaintomuistiinpanojeni lisäksi kaikki hankkeen aikana kertynyt hankemateriaali, sekä ohjausryhmän pöytäkirjat ja sähköpostimateriaali. Tutkimukseni sijoittuu yhteisöllisen taidekasvatuksen ja museopedagogiikan alueille.
Pop up -museohankkeen tuloksena kehitettiin osallistavan museon menetelmäopas, joka on vapaasti ladattavissa Tampereen kaupungin verkkosivuilta. Kehitetyn museomenetelmän toivotaan edesauttavan kaupunkilaisten omaehtoista osallistavaa toimintaa.
Hankkeen tavoitteena oli lisätä yhteisöllistä ja omaehtoista toimintaa, sekä alueellista arvostusta kaupunkilaisten keskuudessa. Osallistuin hankkeeseen projektikoordinaattorin työparina ja toimin samalla osallistuvana havainnoijana hankkeen kaikissa vaiheissa. Kohdistin tutkimusintressini siihen, kuinka museaalisuuden ja henkilökohtaisen merkityksellisyyden käsitteiden avautuminen vaikuttivat pop up -museotoiminnan kehittymiseen. Tutkin myös osallistavan toiminnan merkitystä pop up –museotoimintaan sitoutumisessa.
Pop up –museohanketta kehitettiin reflektoiden osallistavien museotyöpajojen ja ohjausryhmän vuorovaikutuksessa. Työpajoissa käytettiin yhteisöllisen taidekasvatuksen menetelmiä ja esinelähtöistä muistelumenetelmää. Toiminta perustui yhteisölliseen muistojen jakamiseen. Pop up -museonäyttelyiden kautta yhteisöllistä jakamista tapahtui myös laajemman yleisön kanssa.
Tutkimukseni perusteella osallistaminen vaikutti merkittävästi pop up -museotoimintaan sitoutumiseen. Henkilökohtaisen merkityksellisyyden ymmärtäminen museoesinettä määrittävänä tekijänä vaikutti olennaisesti pop up -museomenetelmän kehittymiseen.
Tutkimusaineistonani minulla on ollut havaintomuistiinpanojeni lisäksi kaikki hankkeen aikana kertynyt hankemateriaali, sekä ohjausryhmän pöytäkirjat ja sähköpostimateriaali. Tutkimukseni sijoittuu yhteisöllisen taidekasvatuksen ja museopedagogiikan alueille.
Pop up -museohankkeen tuloksena kehitettiin osallistavan museon menetelmäopas, joka on vapaasti ladattavissa Tampereen kaupungin verkkosivuilta. Kehitetyn museomenetelmän toivotaan edesauttavan kaupunkilaisten omaehtoista osallistavaa toimintaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3935]