Narratiivinen tutkimus opintojen keskeytymisestä Lapin yliopiston kasvatustieteen opiskelijoiden kokemana
Ahola, Tiia (2020)
Ahola, Tiia
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283006
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi Lapin yliopistossa opintonsa aloittanut kasvatusalan opiskelija päätyy keskeyttämään opintonsa niin, ettei tee siitä läsnä- tai poissaoloilmoitusta lukuvuodelle. Tarkastelen vuonna 2013–2018 Lapin yliopistossa kasvatusalan opinnoissa keskeyttäneiden opiskelijoiden (n=11) opintopolkua opintojen aloittamisesta opintojen keskeytymiseen. Tutkielmani aineistona ovat Lapin yliopistossa kasvatusalan opinnoissa keskeyttäneiden kertomushaastattelut, jotka suoritin kesällä ja syksyllä vuonna 2020.
Tutkielmani lähestymistapana haastateltavien kertomuksiin on narratiivinen, joka näkyy aineistossa ja tutkimusmenetelmissä. Tutkimuksessa kysyn, millä tavalla opiskelijan polku kulki opintojen aloittamisesta opintojen keskeytymiseen ja mitkä tekijät vaikuttivat keskeyttämispäätökseen?
Narratiivien analyysin myötä muodostui kolme keskeyttämiseen johtavaa polkua: kivisen tien kulkija, tuulien viemä ja seikkailija. Näiden polkujen keskeinen ero on siinä, miten opintojen keskeytyminen tapahtuu. Kivisen tien kulkijoilla opintojen keskeytymistä edelsi haasteiden kasautuminen ja he lopulta päätyivät keskeyttämään opintonsa. Tuulien viemillä opinnot keskeytyivät hyvin äkkiseltään, vaikka keskeyttämisajatus saattoi olla ajatuksissa jo paljon aikaisemmin ennen keskeyttämispäätöstä. Seikkailijan opinnot keskeytyivät heti opintojen alkuvaiheissa.
Tutkimuksessa selvisi, että mikään yksittäinen tapaus ei aiheuttanut keskeyttämistä vaan keskeyttäminen oli ennemminkin moniulotteinen ilmiö. Polkujen lisäksi tutkimustuloksissa kuvataan erilaisia opintojen keskeytymiseen liittyviä myötävaikutuksia. Myötävaikutukset vaikuttivat opiskelijan keskeyttämispäätökseen yleensä niin, että useampi myötävaikutus johti lopulta opintojen keskeytymiseen.
Tutkimuksen myötä on mahdollista kehittää sellaisia tukitoimia, joilla voidaan ehkäistä opintojen keskeytymistä.
Tutkielmani lähestymistapana haastateltavien kertomuksiin on narratiivinen, joka näkyy aineistossa ja tutkimusmenetelmissä. Tutkimuksessa kysyn, millä tavalla opiskelijan polku kulki opintojen aloittamisesta opintojen keskeytymiseen ja mitkä tekijät vaikuttivat keskeyttämispäätökseen?
Narratiivien analyysin myötä muodostui kolme keskeyttämiseen johtavaa polkua: kivisen tien kulkija, tuulien viemä ja seikkailija. Näiden polkujen keskeinen ero on siinä, miten opintojen keskeytyminen tapahtuu. Kivisen tien kulkijoilla opintojen keskeytymistä edelsi haasteiden kasautuminen ja he lopulta päätyivät keskeyttämään opintonsa. Tuulien viemillä opinnot keskeytyivät hyvin äkkiseltään, vaikka keskeyttämisajatus saattoi olla ajatuksissa jo paljon aikaisemmin ennen keskeyttämispäätöstä. Seikkailijan opinnot keskeytyivät heti opintojen alkuvaiheissa.
Tutkimuksessa selvisi, että mikään yksittäinen tapaus ei aiheuttanut keskeyttämistä vaan keskeyttäminen oli ennemminkin moniulotteinen ilmiö. Polkujen lisäksi tutkimustuloksissa kuvataan erilaisia opintojen keskeytymiseen liittyviä myötävaikutuksia. Myötävaikutukset vaikuttivat opiskelijan keskeyttämispäätökseen yleensä niin, että useampi myötävaikutus johti lopulta opintojen keskeytymiseen.
Tutkimuksen myötä on mahdollista kehittää sellaisia tukitoimia, joilla voidaan ehkäistä opintojen keskeytymistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]