Kohtaava koulu - haastattelututkimus steinerkoulun tunnekasvatuksesta
Nordlund, Patrik; Pitkänen, Tuomas (2021)
Lataukset:
Nordlund, Patrik
Pitkänen, Tuomas
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262831
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262831
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä keinoilla steinerkoulussa harjoitetaan tunnekasvatusta. Halusimme siis tutkia sitä, millä keinoilla koulu ja opettajat harjoittavat tunnetaitojen eri osa-alueita. Steinerkoulun valitsimme tutkimuskohteeksi sen pedagogisen filosofian vuoksi, missä keskitytään lapsen kaikkien osa-alueiden kasvuun. Tästä syystä tunnekasvatus on steinerkoulussa otettu enemmän huomioon kuin tavallisessa peruskoulussa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistui kolme haastateltavaa. Aineisto käsiteltiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että koulun pedagogiikka ohjasi vahvasti sitä, miten oppilaiden tunnekasvatusta lähestyttiin. Steinerpedagogiikan filosofian mukaan ihmistä tulee kasvattaa huomioiden hänen kaikki osapuolet, joihin myös tunne-elämän kasvu kuului. Tätä kasvua tuettiin pedagogiikassa mm. puheella, opetusmenetelmillä, taiteella ja erilaisilla luottamusta ja turvaa herättävillä rutiineilla. Pedagogiikan lisäksi opettajan omalla toiminnalla, tunnetaidoilla ja hänen käyttämillä harjoitteilla oli vaikutus siihen, miten lapset oppivat ja omaksuivat tunnetaitoja. Viimeinen tärkeä elementti koulun tunnekasvatuksessa oli koulussa käytössä oleva sovittelujärjestelmä, jolla oppilaiden välisiä konflikteja ratkottiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että koulun pedagogiikka ohjasi vahvasti sitä, miten oppilaiden tunnekasvatusta lähestyttiin. Steinerpedagogiikan filosofian mukaan ihmistä tulee kasvattaa huomioiden hänen kaikki osapuolet, joihin myös tunne-elämän kasvu kuului. Tätä kasvua tuettiin pedagogiikassa mm. puheella, opetusmenetelmillä, taiteella ja erilaisilla luottamusta ja turvaa herättävillä rutiineilla. Pedagogiikan lisäksi opettajan omalla toiminnalla, tunnetaidoilla ja hänen käyttämillä harjoitteilla oli vaikutus siihen, miten lapset oppivat ja omaksuivat tunnetaitoja. Viimeinen tärkeä elementti koulun tunnekasvatuksessa oli koulussa käytössä oleva sovittelujärjestelmä, jolla oppilaiden välisiä konflikteja ratkottiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]