Tutkimus generalistialojen opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymisestä yliopisto-opintojen aikana
Isotalo, Heidi (2021-03-15)
Isotalo, Heidi
Lapin yliopisto
15.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103157392
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103157392
Tiivistelmä
Yliopistokoulutuksen tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita tulevaisuuden työmarkkinoille. Asiantuntija tarvitsee työssä toimiakseen erilaisia työelämätaitoja, joita tulisi oppia jo koulutuksen aikana. Lapin yliopistossa on mahdollista suorittaa tutkintoja akateemisissa koulutuksissa, jotka eivät valmista spesifiin ammattiin, vaan ne antavat yleisiä valmiuksia toimia työelämässä. Näiden koulutusten opiskelijat tarvitsevat erilaisia taitoja kuin spesifiä ammattia varten opiskelevat. Tämän vuoksi tutkimuksella selvitetään, millaisia käsityksiä Lapin yliopiston generalistialojen maisterivaiheen opiskelijoilla on työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymisestä yliopisto-opintojen aikana.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tapaus muodostuu rajatusta kohderyhmästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisella avovastauslomakkeella, johon vastasi 24 opiskelijaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista kaikki tunnistivat työelämätaitojaan ja suurin osa niiden kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä. Opiskelijat myös ymmärsivät työelämän muuttuvan tulevaisuudessa ja nimesivät mahdollisia tulevaisuuden työelämätaitoja. Asiantuntijuuden koettiin kehittyneen pääsääntöisesti myönteisesti yliopisto-opintojen aikana. Asiantuntijuutta haluttiin myös kehittää eri tavoin tulevaisuudessa. Lisäksi opiskelijat tarkastelivat Lapin yliopiston toimintaa ja esittivät sille kehitysehdotuksia.
Opiskelijoilla oli moninaisia käsityksiä työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymisestä yliopisto-opintojen aikana. Käsitykset vaihtelivat selkeästi henkilökohtaisen kokemuksen mukaan. Lisäksi vaikutusta oli sillä, kuinka hyvin osaamista ja sen kehittymiseen vaikuttaneita prosesseja tunnistettiin. Tutkimuksen mukaan yliopisto-opinnot kehittävät opiskelijoiden työelämätaitoja ja asiantuntijuutta, mutta niihin liittyviä yliopiston käytänteitä tulisi kehittää entistä paremmiksi. Opiskelijoiden mukaan opetuksen järjestäminen ja sisältö, yliopiston sisäänottokäytännöt ja tutkinnot sekä huomion kiinnittäminen opiskelijoiden mielenterveysongelmiin olisi hyvä ottaa huomioon yliopiston opetuksen kehittämisessä.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tapaus muodostuu rajatusta kohderyhmästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisella avovastauslomakkeella, johon vastasi 24 opiskelijaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista kaikki tunnistivat työelämätaitojaan ja suurin osa niiden kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä. Opiskelijat myös ymmärsivät työelämän muuttuvan tulevaisuudessa ja nimesivät mahdollisia tulevaisuuden työelämätaitoja. Asiantuntijuuden koettiin kehittyneen pääsääntöisesti myönteisesti yliopisto-opintojen aikana. Asiantuntijuutta haluttiin myös kehittää eri tavoin tulevaisuudessa. Lisäksi opiskelijat tarkastelivat Lapin yliopiston toimintaa ja esittivät sille kehitysehdotuksia.
Opiskelijoilla oli moninaisia käsityksiä työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymisestä yliopisto-opintojen aikana. Käsitykset vaihtelivat selkeästi henkilökohtaisen kokemuksen mukaan. Lisäksi vaikutusta oli sillä, kuinka hyvin osaamista ja sen kehittymiseen vaikuttaneita prosesseja tunnistettiin. Tutkimuksen mukaan yliopisto-opinnot kehittävät opiskelijoiden työelämätaitoja ja asiantuntijuutta, mutta niihin liittyviä yliopiston käytänteitä tulisi kehittää entistä paremmiksi. Opiskelijoiden mukaan opetuksen järjestäminen ja sisältö, yliopiston sisäänottokäytännöt ja tutkinnot sekä huomion kiinnittäminen opiskelijoiden mielenterveysongelmiin olisi hyvä ottaa huomioon yliopiston opetuksen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4510]