”Minne meen, niin se aika näyttää” -Sosiaalisen pääoman rakentuminen etäällä kasvukeskuksista asuvien nuorten keskuudessa
Hakkarainen, Anne (2021-03-24)
Hakkarainen, Anne
Lapin yliopisto
24.03.2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103248194
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103248194
Tiivistelmä
Pienillä paikkakunnilla elävillä nuorilla on vähäiset mahdollisuudet kouluttautumiseen ja työllistymiseen. Sen vuoksi heidän odotetaan peruskoulun jälkeisessä siirtymävaiheessa muuttavan kasvukeskuksiin. Kyseessä on suuri muutos 16 -vuotiaille nuorille ja se edellyttää heiltä varhaista itsenäistymistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa etäällä kasvukeskuksista asuvien nuorten sosiaalisen pääoman rakentumisesta ja sen merkityksestä siirtymävaiheen valinnoille. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii nuorten sosiaalinen pääoma ja sen tietoteoreettisena perustana sekä metodologisena taustateoriana sosiaalinen konstruk tionismi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden sosiaalityön pääaineen toteuttamassa ja Kelan rahoittamassa ”Nuorten osallisuus ja sosiaalinen kuntoutus Lapissa” -tutkimushankkeessa. Aineiston keruutapana olivat puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Tätä pro gradu -tutkielmaa varten aineistosta rajattiin osa-aineisto, joka sisälsi kahdeksan nuoren haastattelut. Osa-aineistosta muodostettiin sosiaaliselle konstruktionismille pohjautuva narratiivinen analyysi. Tutkimustulosten mukaan nuorten sosiaalinen pääoma rakentui pienen paikallisen yhteisön tiiviistä sosiaalisesta verkostosta, johon kuuluivat nuoren suku, läheiset ystävät sekä kaverit. Sosiaalista pääomaa ilmeni suvun yhteisessä toiminnassa, harrastustoiminnassa sekä kaveriporukassa. Sosiaalisen pääoman merkitys nuorille näkyi paikallisyhteisön kulttuuristen perinteiden mukaisina vahvoina arvoina, jotka ohjasivat nuorten toimintaa. Nuoret kokivat sosiaalisen verkoston käytettävissä olemisen velvoitteekseen ja samalla itsensä yhdeksi merkittäväksi osaksi sitä. Ilman osallisuutta sosiaalisessa verkostossa nuoret jäivät vaille sosiaalisen pääoman tuottamista resursseista, kuten luottamuksesta, vastavuoroisuudesta, sosiaalisesta tuesta ja -kontrollista sekä tehokkaasta tiedonkulusta. Siirtymävaiheessa nuorille muuttaminen kasvukeskukseen muodostui riskiksi heidän sosiaaliselle toimintakyvylleen, sillä sosiaalinen pääoma ei siirtynyt nuorten mukana. Sosiaalisen pääoman merkitys nuorille korostui erityisesti koulutuksen ja työn ulkopuolisina ajanjaksoina. Jotta nuoret voisivat jäädä asumaan peruskoulun jälkeen kotipaikkakunnilleen, heille tulisi yhteiskunnan taholta kehittää vaihtoehtoisia tapoja ammatillisen tutkinnon suorittamiseen sekä parantaa etätyömahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]