Esimiesvalmennuksen rooli osana johtamisen kehittämistä
Mukka, Aleksi (2021)
Mukka, Aleksi
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103268571
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103268571
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee johtajien ja esimiesten valmentamista sekä työyhteisöjen kehittämistä. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten esimiesvalmennukseen osallistuvat esimiehet kokevat saamansa valmennuksen. Tarkoituksena on tunnistaa, millaista roolia esimiesvalmennuksella on johtamisen kehittämisessä.
Tutkielman teoreettinen tausta koostuu johtamisen kehittämisen (Leadership development) ympärillä käytävästä tieteellisestä keskustelusta. Tutkielma tuo osaltaan lisäarvoa siihen ymmärrykseen, millaisena nähdään Leadership development -keskustelun sisällä yksittäisten valmennustilaisuuksien merkitys valmennettaville esimiehille. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa valmennustilaisuuteen osallistuneita esimiehiä haastateltiin fyysisesti tai etäyhteyksin. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu etukäteen valikoitujen teemojen kautta. Teemat valikoituivat tutkimuskysymyksen ja tutkielman teoreettisen taustan avulla. Analyysimuotona tutkielmassa oli sisällönanalyysi, jonka avulla muotoutuivat myös lopulliset teemat tutkielmani tulos osioon.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan havaita johtajien kaipaavan esimiesvalmennukselta muun muassa konkreettisia työkaluja sekä selkeitä tavoitteita. Keskeisimpinä hyötyinä valmennukseen osallistuneet johtajat kokivat valmennuksen yhteisöllisen vaikutuksen. Esimiesten välisen luottamuksen, yhteishengen sekä yhdessä toimimisen koettiin selvästi vahvistuneen valmennuksen seurauksena.
Tutkielman teoreettinen tausta koostuu johtamisen kehittämisen (Leadership development) ympärillä käytävästä tieteellisestä keskustelusta. Tutkielma tuo osaltaan lisäarvoa siihen ymmärrykseen, millaisena nähdään Leadership development -keskustelun sisällä yksittäisten valmennustilaisuuksien merkitys valmennettaville esimiehille. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa valmennustilaisuuteen osallistuneita esimiehiä haastateltiin fyysisesti tai etäyhteyksin. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu etukäteen valikoitujen teemojen kautta. Teemat valikoituivat tutkimuskysymyksen ja tutkielman teoreettisen taustan avulla. Analyysimuotona tutkielmassa oli sisällönanalyysi, jonka avulla muotoutuivat myös lopulliset teemat tutkielmani tulos osioon.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan havaita johtajien kaipaavan esimiesvalmennukselta muun muassa konkreettisia työkaluja sekä selkeitä tavoitteita. Keskeisimpinä hyötyinä valmennukseen osallistuneet johtajat kokivat valmennuksen yhteisöllisen vaikutuksen. Esimiesten välisen luottamuksen, yhteishengen sekä yhdessä toimimisen koettiin selvästi vahvistuneen valmennuksen seurauksena.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4568]