ADHD-diagnosoitujen opettajien käsityksiä ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä
Tuomainen, Tiia (2020)
Tuomainen, Tiia
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103308847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103308847
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä ADHD-diagnosoiduilla opettajilla on ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineiston keräsin yksilöhaastattelemalla kuutta ADHD-diagnoosin saanutta henkilöä, jotka ovat työskennelleet tai työskentelevät opettajina perusopetuksessa tai toisella asteella.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ADHD erityisesti lääketieteellisestä näkökulmasta, syiden, diagnosoinnin, hoidon ja kuntoutuksen näkökulmasta. Käsittelen myös ADHD:n ilmenemistä aikuisilla ja ADHD:n näkemistä positiivisena voimavarana. Lisäksi käsittelen opettajan työtä opetuksen, kohtaamisen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön näkökulmasta.
Metodologisesti tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Fenomenografiassa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tietyistä arkipäivän ilmiöistä. Pyrkimyksenäni on kuvata ADHD-diagnosoitujen opettajien erilaisia käsityksiä ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä. Pyrin nostamaan esiin erilaisia aineistossa ilmeneviä käsityksiä arvottamatta niitä keskenään.
Tutkimuksen tulososuudessa tarkastelen opettajien käsityksiä ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä. Analysoin haastatteluaineiston aineistolähtöisesti fenomenografisen analyysin avulla. Muodostin tutkimusaineistosta neljä pääkategoriaa, joissa ADHD näyttää ilmenevän opettajien käsitysten mukaan. Nämä kategoriat ovat 1) kohtaaminen, 2) innovatiivinen ja innostunut opettaja, 3) opettaja työntekijänä ja 4) työssäjaksaminen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että opettajat kokevat ADHD:n ilmenevän työssä sekä myönteisenä vahvuutena ja voimavarana että haasteena ja kuormittavana tekijänä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että opettajat kokevat pääsääntöisesti ADHD:n antaneen paljon vahvuuksia, joita he pystyvät hyödyntämään opettajan työssä. Opettajien käsitysten mukaan ADHD-oireisiin kuuluvat ajanhallinnan vaikeudet ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet kuormittavat opettajia heidän työssään.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ADHD erityisesti lääketieteellisestä näkökulmasta, syiden, diagnosoinnin, hoidon ja kuntoutuksen näkökulmasta. Käsittelen myös ADHD:n ilmenemistä aikuisilla ja ADHD:n näkemistä positiivisena voimavarana. Lisäksi käsittelen opettajan työtä opetuksen, kohtaamisen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön näkökulmasta.
Metodologisesti tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Fenomenografiassa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tietyistä arkipäivän ilmiöistä. Pyrkimyksenäni on kuvata ADHD-diagnosoitujen opettajien erilaisia käsityksiä ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä. Pyrin nostamaan esiin erilaisia aineistossa ilmeneviä käsityksiä arvottamatta niitä keskenään.
Tutkimuksen tulososuudessa tarkastelen opettajien käsityksiä ADHD:n ilmenemisestä opettajan työssä. Analysoin haastatteluaineiston aineistolähtöisesti fenomenografisen analyysin avulla. Muodostin tutkimusaineistosta neljä pääkategoriaa, joissa ADHD näyttää ilmenevän opettajien käsitysten mukaan. Nämä kategoriat ovat 1) kohtaaminen, 2) innovatiivinen ja innostunut opettaja, 3) opettaja työntekijänä ja 4) työssäjaksaminen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että opettajat kokevat ADHD:n ilmenevän työssä sekä myönteisenä vahvuutena ja voimavarana että haasteena ja kuormittavana tekijänä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että opettajat kokevat pääsääntöisesti ADHD:n antaneen paljon vahvuuksia, joita he pystyvät hyödyntämään opettajan työssä. Opettajien käsitysten mukaan ADHD-oireisiin kuuluvat ajanhallinnan vaikeudet ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet kuormittavat opettajia heidän työssään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]