”jokaisen on mahdollista luoda omanlaisensa ura” Lapin yliopiston kasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä tulevasta työurastaan
Särkelä, Susanna (2021)
Särkelä, Susanna
Lapin yliopisto
2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319159
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319159
Tiivistelmä
Kasvatustieteen tutkinto ja kasvatustieteilijän työelämä eivät välttämättä ole monelle kovinkaan tuttuja käsitteitä, koska kasvatustieteisiin liitetään usein automaattisesti luokanopettajakoulutus. Tämän vuoksi tieto kasvatustieteiden tutkinnosta ja sen antamista valmiuksista tulevaa työelämää ja uraa varten, voi olla hyvin tärkeää kyseiselle alalle suuntaaville. Kasvatustieteilijät saavat monipuoliset ja laajat valmiudet työelämään sekä yksilöllisesti rakentuneen asiantuntijuuden, mikä tekee tutkielman aiheesta kiinnostavan tarkastelukohteen kenelle vain.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisia näkemyksiä Lapin yliopiston kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijoilla on tulevasta työurastaan. Tutkielmassa käsitellään kasvatustieteen koulutusta, työelämävalmiuksia, kasvatustieteilijöiden työllistymistä ja työmarkkinoita sekä yleisesti työelämää. Lisäksi opintoihin liittyvä urasuunnittelu sekä uraohjaus liittyvät läheisesti tutkielmaan. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös työelämään ja uraan liittyviä teorioita. Tutkimuksen metodologia perustuu laadulliseen tutkimukseen, jonka tutkimusaineisto on kerätty 15 Lapin yliopiston kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijalta avoimella verkkokyselylomakkeella. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijoilla on sekä yhteneviä että eriäviä käsityksiä tulevasta työurastaan. Tulevaan työuraansa liittyen, osa opiskelijoista on luottavaisia ja heillä on myönteinen kuva tulevasta työelämästään, kun taas osa opiskelijoista kokee odottavan asenteensa lisäksi epävarmuutta työelämävalmiuksiinsa nähden. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että opiskelijoiden oma aktiivisuus opinnoissa, työelämään siirtymisessä ja uran luomisessa, on merkittävässä roolissa siinä, millaiseksi oma näkemys tulevasta työurasta muotoutuu, huomioiden myös uskon omiin mahdollisuuksiin ja osaamiseen.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisia näkemyksiä Lapin yliopiston kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijoilla on tulevasta työurastaan. Tutkielmassa käsitellään kasvatustieteen koulutusta, työelämävalmiuksia, kasvatustieteilijöiden työllistymistä ja työmarkkinoita sekä yleisesti työelämää. Lisäksi opintoihin liittyvä urasuunnittelu sekä uraohjaus liittyvät läheisesti tutkielmaan. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös työelämään ja uraan liittyviä teorioita. Tutkimuksen metodologia perustuu laadulliseen tutkimukseen, jonka tutkimusaineisto on kerätty 15 Lapin yliopiston kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijalta avoimella verkkokyselylomakkeella. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijoilla on sekä yhteneviä että eriäviä käsityksiä tulevasta työurastaan. Tulevaan työuraansa liittyen, osa opiskelijoista on luottavaisia ja heillä on myönteinen kuva tulevasta työelämästään, kun taas osa opiskelijoista kokee odottavan asenteensa lisäksi epävarmuutta työelämävalmiuksiinsa nähden. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että opiskelijoiden oma aktiivisuus opinnoissa, työelämään siirtymisessä ja uran luomisessa, on merkittävässä roolissa siinä, millaiseksi oma näkemys tulevasta työurasta muotoutuu, huomioiden myös uskon omiin mahdollisuuksiin ja osaamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]