Opetusharjoitteluiden vaikutus luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymiseen
Ankkuri, Teemu; Heikkilä, Ilkka (2020)
Ankkuri, Teemu
Heikkilä, Ilkka
Lapin yliopisto
2020
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042611785
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042611785
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on tutkia opetusharjoitteluiden vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymisessä opintojen aikana. Tutkimuksemme aineisto on kerätty Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta keväällä 2019. Aineistonamme on yhdeksän luokanopettajaopiskelijan portfoliotekstit, joita he ovat kirjoittaneet opintojensa aikana. Tutkimuksemme tavoitteena on tunnistaa portfolioteksteistä tekijöitä, jotka vaikuttavat opettajuuden kehittymiseen. Tarkastelemme tutkimuksessa myös, miten opetusharjoittelut vaikuttavat opettajuuden rakentumiseen ja kehittymiseen. Kuvailemme opettajuuden kehittymistä läpi luokanopettajaopintojen. Aineiston analyysissa olemme käyttäneet teoriaohjaavaa sisällön analyysia. Jäsentelimme aineiston ensin ala- ja yläluokkiin, jonka jälkeen muodostimme niistä tutkimuksen kolme pääteemaa.
Aineistosta nousi esille kolme selvää opettajuuden kehittymiseen vaikuttavaa tekijää, jotka olivat: käsitykset opettajuudesta, palaute ja ohjaus sekä reflektio. Käsitykset opettajuudesta ensimmäisen harjoittelun aikana perustuivat pitkälti omiin koulukokemuksiin ja näkemyksiin sekä kokemuksiin opettajan työstä. Opintojen loppusuoralla käsitykset opettajuudesta olivat laaja-alaistuneet koskemaan opettajan työn yhteiskunnallista roolia ja jatkuvan itsensä kehittymisen tärkeyttä. Opetusharjoitteluiden aikana saatu palaute koettiin oman ammattitaidon kehittämisen ja itsevarmuuden kohottamisen kannalta tärkeäksi. Opintojen alussa opiskelijoiden harjoittama reflektio oli pinnallista ja keskittyi omiin persoonallisiin
ominaisuuksiin. Viimeisessä harjoittelussa reflektio oli syvällisempää ja oma pedagoginen käyttöteoria oli selkiytynyt oman toiminnan sekä valintojen perustaksi.
Aineistosta nousi esille kolme selvää opettajuuden kehittymiseen vaikuttavaa tekijää, jotka olivat: käsitykset opettajuudesta, palaute ja ohjaus sekä reflektio. Käsitykset opettajuudesta ensimmäisen harjoittelun aikana perustuivat pitkälti omiin koulukokemuksiin ja näkemyksiin sekä kokemuksiin opettajan työstä. Opintojen loppusuoralla käsitykset opettajuudesta olivat laaja-alaistuneet koskemaan opettajan työn yhteiskunnallista roolia ja jatkuvan itsensä kehittymisen tärkeyttä. Opetusharjoitteluiden aikana saatu palaute koettiin oman ammattitaidon kehittämisen ja itsevarmuuden kohottamisen kannalta tärkeäksi. Opintojen alussa opiskelijoiden harjoittama reflektio oli pinnallista ja keskittyi omiin persoonallisiin
ominaisuuksiin. Viimeisessä harjoittelussa reflektio oli syvällisempää ja oma pedagoginen käyttöteoria oli selkiytynyt oman toiminnan sekä valintojen perustaksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]