”Toki tunnin alussa olen kysynyt aina kuulumisia ja jaksamisia, mutta kaikki tunne ja tuntemukset eivät välity ruudun takaa” Lapin maakunnassa työskentelevien erityisopettajien käsityksiä etäerityisopetuksen toteutumisesta poikkeusoloissa
Kulmala, Nelli; Ylimaunu, Janette (2020)
Kulmala, Nelli
Ylimaunu, Janette
Lapin yliopisto
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042713045
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042713045
Tiivistelmä
Kevään 2020 poikkeusolot asettivat sekä koulut, opettajat että oppilaat uuden eteen, kun
koulun arki muuttui perinteisestä lähiopetuksesta etäopetukseen. Suomessa suoritettiin lyhyessä ajassa valtava digiloikka kaikilla kouluasteilla, kun koronavirus (COVID-19) levisi maailmanlaajuisesti. Tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä
erityisopettajilla on etäerityisopetuksen toteutumisesta poikkeusoloissa. Tutkimusaineistoksi keräsimme 11 avointa kyselylomakevastausta Lapin maakunnassa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen vastaukset kerättiin vuoden 2020 touko- ja kesäkuussa. Laadullinen tutkielmamme nojautuu fenomenografiaan ja aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisella analyysillä.
Tutkimuksemme tulokset esittelemme tulosavaruutena ja kuvauskategorioina. Olemme jäsentäneet tutkimusaineiston neljään kuvauskategoriaan, jotka ovat etäopetuksen ominaisuudet, etäerityisopetuksen haasteet, etäerityisopetuksen hyödyt ja etäerityisopetuksen kehittäminen. Etäerityisopetus toteutui suhteellisen hyvin poikkeusoloissa, vaikka etäopetukseen liitettiin paljon haasteita. Keskeisimpinä haasteina nähtiin oppilaan tavoitettavuus sekä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteet. Haasteiden lisäksi erityisopettajat näkivät etäerityisopetuksessa myös paljon hyötyjä ja onnistumisia. Tämän tutkimuksen pohjalta voimme todeta, että etäerityisopetuksessa on vielä paljon kehitettävää niin yksilö- kuin koulutasolla. Kehitystarpeiden tiedostaminen ja huomioon ottaminen auttaa kehittämään etäerityisopetuksesta laadukkaan ja toimivan opetusmuodon. Etäerityisopetuksen kehittäminen ei onnistu yksin, vaan yhdessä kouluorganisaation, opettajien, oppilaiden ja kodin kanssa.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että erityisopettajien käsityksissä on selviä sisällöllisiä eroja. Haluamme tällä tutkielmalla nostaa esiin tärkeää tietoa ajankohtaisesta ja historiallisesta ajasta koulumaailmassa. Etäopetus tulee varmasti lisääntymään koulussa, jonka vuoksi haluamme herättää tutkielmallamme keskustelua sen kehittämisestä.
koulun arki muuttui perinteisestä lähiopetuksesta etäopetukseen. Suomessa suoritettiin lyhyessä ajassa valtava digiloikka kaikilla kouluasteilla, kun koronavirus (COVID-19) levisi maailmanlaajuisesti. Tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä
erityisopettajilla on etäerityisopetuksen toteutumisesta poikkeusoloissa. Tutkimusaineistoksi keräsimme 11 avointa kyselylomakevastausta Lapin maakunnassa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen vastaukset kerättiin vuoden 2020 touko- ja kesäkuussa. Laadullinen tutkielmamme nojautuu fenomenografiaan ja aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisella analyysillä.
Tutkimuksemme tulokset esittelemme tulosavaruutena ja kuvauskategorioina. Olemme jäsentäneet tutkimusaineiston neljään kuvauskategoriaan, jotka ovat etäopetuksen ominaisuudet, etäerityisopetuksen haasteet, etäerityisopetuksen hyödyt ja etäerityisopetuksen kehittäminen. Etäerityisopetus toteutui suhteellisen hyvin poikkeusoloissa, vaikka etäopetukseen liitettiin paljon haasteita. Keskeisimpinä haasteina nähtiin oppilaan tavoitettavuus sekä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteet. Haasteiden lisäksi erityisopettajat näkivät etäerityisopetuksessa myös paljon hyötyjä ja onnistumisia. Tämän tutkimuksen pohjalta voimme todeta, että etäerityisopetuksessa on vielä paljon kehitettävää niin yksilö- kuin koulutasolla. Kehitystarpeiden tiedostaminen ja huomioon ottaminen auttaa kehittämään etäerityisopetuksesta laadukkaan ja toimivan opetusmuodon. Etäerityisopetuksen kehittäminen ei onnistu yksin, vaan yhdessä kouluorganisaation, opettajien, oppilaiden ja kodin kanssa.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että erityisopettajien käsityksissä on selviä sisällöllisiä eroja. Haluamme tällä tutkielmalla nostaa esiin tärkeää tietoa ajankohtaisesta ja historiallisesta ajasta koulumaailmassa. Etäopetus tulee varmasti lisääntymään koulussa, jonka vuoksi haluamme herättää tutkielmallamme keskustelua sen kehittämisestä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]