Vammaispalvelualan päiväaikaisen toiminnan henkilöstön ohjausosaaminen asiakkaiden näkökulmasta
Jääskeläinen, Moona (2021)
Jääskeläinen, Moona
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827768
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827768
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa vammaispalvelujen päiväaikaisen toiminnan henkilöstön ohjausosaamisesta asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda vammaisten henkilöiden ääni kuuluviin ja kehittää tulosten pohjalta tutkimuksen kontekstina olevan organisaation toimintaa. Lähtökohtana tutkimuksen toteuttamiselle olivat omat kokemukseni vammaispalvelualalta sekä alaa koskeva moniammatillinen henkilöstö, jotka luovat ohjausosaamisen perustan.
Teoriaosassa kuvataan vammaisuutta ja vammaistyöhön liittyvää ohjausosaamista monista eri näkökulmista käsin. Tutkielmaan kuuluvat myös Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan (KVANK) ja muiden toimijoiden luomat osallisuutta ja työllistymistä edistävän toiminnan laatukriteerit. Laatukriteerit ovat ohjaajien työkalu ja tämän vuoksi tärkeä osa ohjausosaamista.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja tämän pohjalta muodostui tutkimustulosten kolme teemaa. Teemat olivat ohjaajien tuki, ohjaajien taidot ja vuorovaikutus sekä asiakkaan tavoitteisiin ja tarpeisiin vastaaminen. Lisäksi haastatteluista nousi esille ohjausosaamisen kehittämiskohteita, jotka on nostettu tulososiossa omaksi luvuksi.
Teoriaosassa kuvataan vammaisuutta ja vammaistyöhön liittyvää ohjausosaamista monista eri näkökulmista käsin. Tutkielmaan kuuluvat myös Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan (KVANK) ja muiden toimijoiden luomat osallisuutta ja työllistymistä edistävän toiminnan laatukriteerit. Laatukriteerit ovat ohjaajien työkalu ja tämän vuoksi tärkeä osa ohjausosaamista.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja tämän pohjalta muodostui tutkimustulosten kolme teemaa. Teemat olivat ohjaajien tuki, ohjaajien taidot ja vuorovaikutus sekä asiakkaan tavoitteisiin ja tarpeisiin vastaaminen. Lisäksi haastatteluista nousi esille ohjausosaamisen kehittämiskohteita, jotka on nostettu tulososiossa omaksi luvuksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]