PISARA-kirjasarjan näkökulmia alakoulun seksuaaliopetukseen
Tuomola, Saara; Remsu, Julia (2021)
Tuomola, Saara
Remsu, Julia
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928036
Tiivistelmä
Maailman terveysjärjestö WHO on laatinut määritelmän seksuaalioikeuksista. Oikeuksien perusteella jokaisella ihmisellä on oikeus seksuaalikasvatukseen. Seksuaaliopetus on koulussa järjestettävää seksuaalikasvatusta, joka perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Koulun kautta tavoitetaan suurin osa suomalaisista lapsista, minkä vuoksi on tärkeää tutkia, millaista seksuaaliopetusta koulussa annetaan oppikirjojen näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, millaista alakoulun seksuaaliopetus on PISARA-kirjasarjan opettajan materiaalien näkökulmasta vuosiluokilla 1–6 ympäristöopin oppiaineessa. Kandidaatin tutkielmamme tuloksista selvisi, että alakoulun seksuaaliopetusta järjestetään ym-päristöopin oppiaineessa, jonka vuoksi tutkimme kyseisen oppiaineen materiaaleja. Aineistona käytämme sähköisiä PISARA-kirjasarjan opettajan materiaaleja ja vertaamme niistä löytyviä tuloksia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jossa analyysimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä tarkoitetaan sitä, että teoria ja empiirinen osuus vuorovaikuttavat keskenään. Teoria ohjaa ja auttaa analyysiä. Tutkimuksen tulokset olemme teemoitelleet käyttäen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (POPS) ja ympäristöopin oppiaineesta nousevia seksuaaliopetuksen käsitteitä. Tutkimuksen tulosten raportoinnin tukena käytämme seksuaalisuuden porrasmallia.
POPS:n mukaan vuosiluokilla 1–2 tulisi seksuaaliopetuksen näkökulmasta käsitellä kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, kehon osia, itsensä ja muiden arvostamista sekä fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista. PISARA-kirjasarjan mukaan vuosiluokilla 1–2 käsitellään kaikkia muita teemoja paitsi kasvua ja kehitystä. POPS:n käsitteiden lisäksi opetta-jan materiaaleissa käsitellään lisääntymistä sekä YK:n ja lasten oikeuksien päiviä.
Vuosiluokilla 3–6 tulisi POPS:n mukaan käsitellä seksuaalista kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, lisääntymistä sekä fyysistä ja henkistä koskemattomuutta. Opettajan materiaalit vastaavat kaikkiin teemoihin. POPS:sta nousevien käsitteiden lisäksi opettajan materiaaleissa käsitellään ihmissuhteita ja seurustelua, seksiä, ehkäisymenetelmiä, sukupuolta ja sukupuolen moninaisuutta, seksuaalista suuntautumista, turvallista nettikäyttäytymistä sekä auttavaa puhelinta.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jossa analyysimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä tarkoitetaan sitä, että teoria ja empiirinen osuus vuorovaikuttavat keskenään. Teoria ohjaa ja auttaa analyysiä. Tutkimuksen tulokset olemme teemoitelleet käyttäen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (POPS) ja ympäristöopin oppiaineesta nousevia seksuaaliopetuksen käsitteitä. Tutkimuksen tulosten raportoinnin tukena käytämme seksuaalisuuden porrasmallia.
POPS:n mukaan vuosiluokilla 1–2 tulisi seksuaaliopetuksen näkökulmasta käsitellä kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, kehon osia, itsensä ja muiden arvostamista sekä fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista. PISARA-kirjasarjan mukaan vuosiluokilla 1–2 käsitellään kaikkia muita teemoja paitsi kasvua ja kehitystä. POPS:n käsitteiden lisäksi opetta-jan materiaaleissa käsitellään lisääntymistä sekä YK:n ja lasten oikeuksien päiviä.
Vuosiluokilla 3–6 tulisi POPS:n mukaan käsitellä seksuaalista kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, lisääntymistä sekä fyysistä ja henkistä koskemattomuutta. Opettajan materiaalit vastaavat kaikkiin teemoihin. POPS:sta nousevien käsitteiden lisäksi opettajan materiaaleissa käsitellään ihmissuhteita ja seurustelua, seksiä, ehkäisymenetelmiä, sukupuolta ja sukupuolen moninaisuutta, seksuaalista suuntautumista, turvallista nettikäyttäytymistä sekä auttavaa puhelinta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]