Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuorovaikutuksen merkitys päihdetyössä. Ilman luottamuksellista yhteistyösuhdetta ei voi olla luottamuksellisia keskusteluita

Larja, Maija (2021)

 
Avaa tiedosto
LARJA_Vuorovaikutuksen merkitys päihdetyössä.pdf (798.4Kt)
Lataukset: 


Larja, Maija
Lapin yliopisto
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928037
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä päihdetyössä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät päihteitä käyttävän asiakkaan ja hänen työntekijänsä välisessä vuorovaikutuksessa ovat luottamussuhdetta vahvistavia ja asiakkaan toimijuutta edistäviä. Tutkimusta varten haastateltiin kahdessa eri kolmannen sektorin palvelussa kolmea päihteitä käyttävää asiakasta ja heidän työntekijäänsä. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimushaastattelut kerättiin teemahaastatteluilla. Tulokset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Tutkimustulosten mukaan huomioiva ja kohtaava vuorovaikutusorientaatio näyttäisi edistävän luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen syntymistä ja sitä kautta vahvistavan asiakkaiden toimijuutta. Asiakkaille yhteistyösuhde, jossa pystyi keskustelemaan luottamuksellisesti, oli tärkeä, sillä päihdemaailmassa luottaminen toisiin ihmisiin on vaikeaa. Kun työntekijät suhtautuivat asiakkaisiin arvostavasti ja positiivisesti kannustaen, asiakkaat kokivat, että he olivat merkityksellisiä työntekijöille. Myös se, että rehellisyydestä ei seuraa rangaistuksia, oli iso tekijä luottamussuhteen syntymisessä. Asiakkaan epäileminen ja syyllistäminen tuntuu asiakkaan näkökulmasta kylmältä ja kontrolloivalta, eikä edistä lämpimän ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen muodostumista asiakkaan ja työntekijän välille.

Työntekijät kokivat empatiaa asiakkaiden rankkaa elämäntilannetta kohtaan ja toivoivat, että asiakkaat onnistuisivat omissa tavoitteissaan. Hyvässä yhteistyösuhteessa osapuolet ovat tasa-arvoisia, toistensa osaamista, tietämystä ja kokemusta kunnioittavia yhteistyökumppaneita. Luottamus ei synny hetkessä, vaan se ansaitaan vastavuoroisen kohtaavan vuorovaikutuksen kautta.

Tutkimuksen tulosten mukaisena johtopäätöksenä voidaan todeta, että vuorovaikutuksella on suuri merkitys yhteistyösuhteen onnistumisessa. Vastavuoroinen, toisiaan kunnioittava vuorovaikutus lujittaa asiakkaan ja työntekijän välistä luottamusta, joka on merkittävänä tekijänä asiakkaan toimijuuden vahvistamisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste