”Meidän pitää kasvattaa lapsista aktiivisia toimijoita eikä joessa ajelehtivia tukkeja." : Luokanopettajien kokemuksia vaikuttamisen opettamisesta alakoulussa
Sarkkola, Emma (2021)
Sarkkola, Emma
Lapin yliopisto
2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328494
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328494
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee vaikuttamisen opettamista alakoulussa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on vaikuttamisen opettamisesta. Lisäksi tutkin, millaisia merkityksen luokanopettajat antavat vaikuttamiselle sekä opettajan roolia opetustilanteessa, jossa vaikuttaminen on keskiössä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään fenomenologian metodologiaa kokemuksien tutkimuksena. Tutkielmaa varten on haastateltu kuutta luokanopettajaa. Litteroitu aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Vaikuttamista opetetaan alakoulussa monipuolisesti. Tutkielma osoittaa, että vaikuttaminen sisällytetään useiden oppiainesisältöjen lisäksi oppituntien ulkopuoliseen toimintaan. Vaikuttamista opetetaan alakoulussa monipuolisesti, vaikka Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sitä ei ole erikseen määritelty.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään fenomenologian metodologiaa kokemuksien tutkimuksena. Tutkielmaa varten on haastateltu kuutta luokanopettajaa. Litteroitu aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Vaikuttamista opetetaan alakoulussa monipuolisesti. Tutkielma osoittaa, että vaikuttaminen sisällytetään useiden oppiainesisältöjen lisäksi oppituntien ulkopuoliseen toimintaan. Vaikuttamista opetetaan alakoulussa monipuolisesti, vaikka Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sitä ei ole erikseen määritelty.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]