Ohjelmointipolun kulkija: Ammatillinen kehittyminen taiteellisessa prosessissa
Harju, Piia (2021-05)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin ohjelmointia itseilmaisun muotona ja osana kuvataidekasvatusta. Tutkimustehtävänäni oli opetella ohjelmointia ja selvittää, millainen uuden aiheen oppimisen polku on ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Aihe oli rajattu omaan prosessiini. Tutkimukseeni sisältyy taiteellinen osa, joka on esillä verkossa. Tulevana kuvataidekasvatuksen opettajana kiinnostukseni ohjelmointiin osana kuvataiteen opetusta tarjosi taustan tälle tutkimukselle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ammatillisen kehityksen kirjallisuu-desta, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014) sekä mediataiteen ja kuvataide-kasvatuksen kirjallisuudesta. Tutkimusmetodini on taideperustainen toimintatutkimus. Keräsin aineiston ohjelmoimalla ja kirjoittamalla ohjelmointiprosessista päiväkirjaa. Analysoin aineistot teemoittelemalla. Teemoista muodostin kuvauksen oppimisen polusta. Oppimisprosessi oli haastava, mikä ilmeni myös päiväkirjasta löytämistäni teemoista. Lisäksi kehitin teemojen pohjalta opetuskokonaisuuden, jossa ohjelmointi on sekä taiteen tarkastelun kohteena että taiteen tekemisen väline.
Tutkimukseni tulokseni korostavat yhteisöllisyyden tärkeyttä uuden oppimisessa ja ohjelmoinnin käsittelyn tärkeyttä kuvataiteen tunneilla osana mediataidetta. Uuden aiheen oppiminen ilman tukiverkostoa ylikuormittaa oppijaa. Uutta ja itselle vierasta ilmiötä suosittelen opettelemaan yhdessä muiden samasta aiheesta kiinnostuneiden kanssa, esimerkiksi kursseilla tai täydennyskoulutuksessa. Ohjelmointia kuvataiteen oppitunneilla voidaan käsitellä esimerkiksi mediataiteen oppimiskokonaisuuden kautta. Tutkimustulosteni avulla on mahdollista kehittää oppimateriaalia ohjelmoinnista kuvataiteen oppitunneille. Työssä kuvaamani uuden oppimisen prosessi antaa tarkan kuvauksen yksin tekemisen haasteista ja rohkaisee ilmiöstä kiinnostuneita yhteisölliseen oppimiseen. Mediataiteen opetuskokonaisuus kannustaa ohjelmoinnista kiinnos-tuneita opettajia kokeilemaan aiheen opettamista kuvataidetunneilla itselleen mielekkäällä tavalla.
Tutkimukseni tulokseni korostavat yhteisöllisyyden tärkeyttä uuden oppimisessa ja ohjelmoinnin käsittelyn tärkeyttä kuvataiteen tunneilla osana mediataidetta. Uuden aiheen oppiminen ilman tukiverkostoa ylikuormittaa oppijaa. Uutta ja itselle vierasta ilmiötä suosittelen opettelemaan yhdessä muiden samasta aiheesta kiinnostuneiden kanssa, esimerkiksi kursseilla tai täydennyskoulutuksessa. Ohjelmointia kuvataiteen oppitunneilla voidaan käsitellä esimerkiksi mediataiteen oppimiskokonaisuuden kautta. Tutkimustulosteni avulla on mahdollista kehittää oppimateriaalia ohjelmoinnista kuvataiteen oppitunneille. Työssä kuvaamani uuden oppimisen prosessi antaa tarkan kuvauksen yksin tekemisen haasteista ja rohkaisee ilmiöstä kiinnostuneita yhteisölliseen oppimiseen. Mediataiteen opetuskokonaisuus kannustaa ohjelmoinnista kiinnos-tuneita opettajia kokeilemaan aiheen opettamista kuvataidetunneilla itselleen mielekkäällä tavalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]