Visual arts - kuvista enkuksi: Kehittämistutkimus englanninkielisen opetusmateriaalin luomiseksi suomalaisen kaksikielisen kuvataideopetuksen käyttöön
Ilmanen, Salli (2021)
Ilmanen, Salli
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731842
Tiivistelmä
Kaksikielisessä opetuksessa opiskellaan peruskoulun ainesisältöjä vieraalla kielellä, useimmiten englanniksi. Kaksikielinen opetus on koko ajan lisääntymässä ja kysyntä on suurta. Materiaaleista on kuitenkin puutetta erityisesti taito- ja taideaineissa, joissa kaksikielisen opetuksen tutkimus on hyvin vähäistä. Kaksikielisen opetuksen oppimateriaalien laatimiseen on olemassa erilaisia apuvälineitä, joiden hyödyntäminen on suuressa osassa tutkielmaa. Näitä ovat esimerkiksi 4C:n malli (content, cognition, communication & culture) sekä tuettu oppiminen. Tämä tutkielma painottuu seitsemännen luokan englanninkieliseen kaksikieliseen opetukseen.
Tutkielma on kehittämistutkimus, jonka tarkoituksena oli luoda demoversio kaksikieliseen kuvataideopetukseen tarkoitetusta materiaalista. Lisäksi tutkielmassa pohditaan kaksikielisen kuvataideopetuksen toteuttamista sekä perehdytään kaksikielisen opetuksen teorioiden ja mallien soveltamiseen kuvataideopetuksessa. Tutkielman tarvekartoitus muodostui opettajille laaditusta kyselystä sekä kahden ulkomaisen kaksikieliseen kuvataideopetukseen suunnatun oppikirjan sisällönanalyysistä. Tarvekartoituksen ja teoriakirjallisuuden pohjalta kehitettiin demoversio oppimateriaalista, joka on tarkoitettu suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiseen pakolliseen kuvataiteen oppimäärään. Materiaali on englanninkielinen ja laadittu verkkoon Peda.net -alustalle.
Valmista oppimateriaalidemoa arvioi neljästä kentällä toimivasta kuvataideopettajasta muodostuva asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmän jäsenet osallistuivat yksilöhaastatteluihin, joissa käytiin läpi materiaalin onnistumisia ja puutteita sekä pohdittiin sen kehittämistä eteenpäin. Tutkielman aikana syntynyt oppimateriaalidemo pyritään tulevaisuudessa julkaisemaan. Kuvataideopetuksen tutkiminen kaksikielisen opetuksen kautta tuo lisäarvoa oppiaineelle ja materiaali hyödyttää erityisesti englanniksi opettavien kuvataideopettajien työtä.
Bilingual education is a term used for basic education in a foreign language of instruction, mostly in English. Bilingual education is gaining popularity in Finland and demand is growing. However, there is a lack of materials especially within artistic and practical subjects, on which there is very little research. There are multiple tools for creating materials for bilingual education, and the use of these tools is an important part of this thesis. These tools include the 4C model (content, cognition, communication & culture) and scaffolding. The focus of this thesis is seventh grade English-language bilingual instruction.
The aim of the thesis is to create a demo version of an online textbook for bilingual art education using methods of design-based research. The thesis also studies how bilingual art education is carried out and how it is possible to apply the research and tools of bilingual education in general to art education. The needs assessment for the thesis was formed by a questionnaire for visual arts teachers and a content analysis for two foreign textbooks for bilingual art education. The needs assessment and study of literature on the subject formed a basis for the demo material, which is intended for use in the compulsory visual arts studies as dictated by the National Core Curriculum. The language of the material is English, and it can be found online on Peda.net.
The finished material demo was evaluated by four visual arts teachers working in the field. Each teacher participated in an individual interview. The interviews focused on the pros and cons of the material as well as possible ideas for further development. In the future, the intention is to publish the study material formed during the process of this thesis. Studying art education through bilingual education brings forth the value and possibilities of the subject, and the material itself benefits especially those visual arts teachers that use English as a language of instruction.
Tutkielma on kehittämistutkimus, jonka tarkoituksena oli luoda demoversio kaksikieliseen kuvataideopetukseen tarkoitetusta materiaalista. Lisäksi tutkielmassa pohditaan kaksikielisen kuvataideopetuksen toteuttamista sekä perehdytään kaksikielisen opetuksen teorioiden ja mallien soveltamiseen kuvataideopetuksessa. Tutkielman tarvekartoitus muodostui opettajille laaditusta kyselystä sekä kahden ulkomaisen kaksikieliseen kuvataideopetukseen suunnatun oppikirjan sisällönanalyysistä. Tarvekartoituksen ja teoriakirjallisuuden pohjalta kehitettiin demoversio oppimateriaalista, joka on tarkoitettu suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiseen pakolliseen kuvataiteen oppimäärään. Materiaali on englanninkielinen ja laadittu verkkoon Peda.net -alustalle.
Valmista oppimateriaalidemoa arvioi neljästä kentällä toimivasta kuvataideopettajasta muodostuva asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmän jäsenet osallistuivat yksilöhaastatteluihin, joissa käytiin läpi materiaalin onnistumisia ja puutteita sekä pohdittiin sen kehittämistä eteenpäin. Tutkielman aikana syntynyt oppimateriaalidemo pyritään tulevaisuudessa julkaisemaan. Kuvataideopetuksen tutkiminen kaksikielisen opetuksen kautta tuo lisäarvoa oppiaineelle ja materiaali hyödyttää erityisesti englanniksi opettavien kuvataideopettajien työtä.
Bilingual education is a term used for basic education in a foreign language of instruction, mostly in English. Bilingual education is gaining popularity in Finland and demand is growing. However, there is a lack of materials especially within artistic and practical subjects, on which there is very little research. There are multiple tools for creating materials for bilingual education, and the use of these tools is an important part of this thesis. These tools include the 4C model (content, cognition, communication & culture) and scaffolding. The focus of this thesis is seventh grade English-language bilingual instruction.
The aim of the thesis is to create a demo version of an online textbook for bilingual art education using methods of design-based research. The thesis also studies how bilingual art education is carried out and how it is possible to apply the research and tools of bilingual education in general to art education. The needs assessment for the thesis was formed by a questionnaire for visual arts teachers and a content analysis for two foreign textbooks for bilingual art education. The needs assessment and study of literature on the subject formed a basis for the demo material, which is intended for use in the compulsory visual arts studies as dictated by the National Core Curriculum. The language of the material is English, and it can be found online on Peda.net.
The finished material demo was evaluated by four visual arts teachers working in the field. Each teacher participated in an individual interview. The interviews focused on the pros and cons of the material as well as possible ideas for further development. In the future, the intention is to publish the study material formed during the process of this thesis. Studying art education through bilingual education brings forth the value and possibilities of the subject, and the material itself benefits especially those visual arts teachers that use English as a language of instruction.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]