Saatais vähän paremmaks sitä fiilistä lasten liikkumisen osalta … kylmistä numeroista pelkästään on tultu vähän parempaan suuntaan… : Oppilasarvioinnin rooli liikuntasuhteen muovautumisessa
Kahilainen, Matti; Mäkinen, Tuomas (2021)
Kahilainen, Matti
Mäkinen, Tuomas
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731928
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731928
Tiivistelmä
Liikunnan oppilasarvioinnin muutos on herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan.
Lajikohtaisesta arvioinnista siirtymisellä työskentelyn ja oppimisen arvioimiseen on
pyritty vastaamaan yhteiskunnan liikuntatottumisten muutokseen. Liikunnan
oppilasarvioinnin toivotaan olevan oppilaita kannustavaa ja liikunnallisuuteen
kasvattavaa. Koululiikunnassa pyritään tarjoamaan oppilaille positiivisia kokemuksia
liikunnan maailmasta. Positiiviset liikuntakokemukset edesauttavat oppilaita
omaksumaan liikunnallisen elämäntavan. Koululiikunnan avulla oppilaat pystyvät
rakentamaan oman suhtautumisensa liikuntaa kohtaan.
Toteutimme tutkimuksen fenomenografisena tutkimuksena, jonka avulla pyrimme
selvittämään millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikuntaa opettavilla opettajilla on
liikunnan oppilasarvioinnista ja liikuntasuhteesta. Aineiston keräsimme
teemahaastatteluilla kevään 2020 aikana ja analysoimme aineiston fenomenografisella
analyysimenetelmällä.
Tutkimustulostemme mukaan liikunnan oppilasarvioinnin muutos on otettu
pääsääntöisesti positiivisesti vastaan. Etenkin oppilasarvioinnin painopisteen
muuttuminen lajitaitojen mittaamisesta oppimisen ja työskentelyn arviointiin koetaan
positiivisena muutoksena. Liikunnan oppilasarvioinnin ongelmana nähdään kriteereiden
monimutkaisuus ja vaikeaselkoisuus. Ne johtavat arvioinnin tasapuolisen toteuttamisen
ja perusteltavuuden haasteisiin. Niiden vahvuutena koetaan olevan mahdollisuudet
toteuttaa entistä monipuolisempaa arviointia, jolla pystytään vastaamaan oppilaiden
yksilöllisiin tarpeisiin.
Opettajan näkökulmasta opettajilla on mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden
liikuntasuhteisiin niin arvioinnin kuin opetuksenkin kautta. Positiivinen suhtautuminen
liikuntaa kohtaan nähdään merkittäväksi liikunnallisen elämäntavan omaksumisen
kannalta. Samalla se on yksi opettamista ja arviointia muokkaavista tekijöistä.
Lajikohtaisesta arvioinnista siirtymisellä työskentelyn ja oppimisen arvioimiseen on
pyritty vastaamaan yhteiskunnan liikuntatottumisten muutokseen. Liikunnan
oppilasarvioinnin toivotaan olevan oppilaita kannustavaa ja liikunnallisuuteen
kasvattavaa. Koululiikunnassa pyritään tarjoamaan oppilaille positiivisia kokemuksia
liikunnan maailmasta. Positiiviset liikuntakokemukset edesauttavat oppilaita
omaksumaan liikunnallisen elämäntavan. Koululiikunnan avulla oppilaat pystyvät
rakentamaan oman suhtautumisensa liikuntaa kohtaan.
Toteutimme tutkimuksen fenomenografisena tutkimuksena, jonka avulla pyrimme
selvittämään millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikuntaa opettavilla opettajilla on
liikunnan oppilasarvioinnista ja liikuntasuhteesta. Aineiston keräsimme
teemahaastatteluilla kevään 2020 aikana ja analysoimme aineiston fenomenografisella
analyysimenetelmällä.
Tutkimustulostemme mukaan liikunnan oppilasarvioinnin muutos on otettu
pääsääntöisesti positiivisesti vastaan. Etenkin oppilasarvioinnin painopisteen
muuttuminen lajitaitojen mittaamisesta oppimisen ja työskentelyn arviointiin koetaan
positiivisena muutoksena. Liikunnan oppilasarvioinnin ongelmana nähdään kriteereiden
monimutkaisuus ja vaikeaselkoisuus. Ne johtavat arvioinnin tasapuolisen toteuttamisen
ja perusteltavuuden haasteisiin. Niiden vahvuutena koetaan olevan mahdollisuudet
toteuttaa entistä monipuolisempaa arviointia, jolla pystytään vastaamaan oppilaiden
yksilöllisiin tarpeisiin.
Opettajan näkökulmasta opettajilla on mahdollisuuksia vaikuttaa oppilaiden
liikuntasuhteisiin niin arvioinnin kuin opetuksenkin kautta. Positiivinen suhtautuminen
liikuntaa kohtaan nähdään merkittäväksi liikunnallisen elämäntavan omaksumisen
kannalta. Samalla se on yksi opettamista ja arviointia muokkaavista tekijöistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]