”Näkee kauas ja kuulee lähelle”: fenomenografinen tutkimus media-alan työntekijöiden käsityksistä hyvästä johtamisviestinnästä
Perälä, Elina (2021)
Perälä, Elina
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233332
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233332
Tiivistelmä
Aikaisempi tutkimus on määritellyt hyvän johtamisen olevan kuuntelua ja osallistamista.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia media-alan työntekijöiden näkökulmasta heidän käsityksiään hyvästä johtamisviestinnästä. Tässä tutkimuksessa pyrin vastaamaan seuraavaan kysymykseen: millaista viestintää media-alan työntekijät liittävät hyvään johtajuuteen? Tutkimusaineisto (N=11) on kerätty Webropol-kyselyohjelmaa hyödyntäen ja sosiaalisen median ja sähköpostin välityksellä jaettuna, puolistrukturoituna teemahaastatteluna marraskuussa 2020 Kohderyhmänä olivat media-alan ammattilaiset. Haastattelut on analysoitu käyttäen fenomenografista lähestymistapaa, joka tuo esiin työntekijöiden erilaiset käsitykset hyvästä johtajuuden ilmaisusta.
Tutkimustulokset osoittavat, että media-alan työntekijät käsittävät hyvän johtamisviestinnän olevan selkeää ja luotettavaa. Hyvältä johtajalta odotetaan itsehillintää ja myönteistä asennetta silloinkin, kun ilmoitettava uutinen on negatiivinen. Tulokset vahvistavat aiempaa johtamisviestinnän tutkimusta, jonka perusteella johtamiskäytäntönä johtajan pitää viestiä aina myönteisesti ja jos tämä ei onnistu luonnollisesti, niin johtajan tulisi näytellä myönteistä, eikä koskaan huutaa alaiselleen.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia media-alan työntekijöiden näkökulmasta heidän käsityksiään hyvästä johtamisviestinnästä. Tässä tutkimuksessa pyrin vastaamaan seuraavaan kysymykseen: millaista viestintää media-alan työntekijät liittävät hyvään johtajuuteen? Tutkimusaineisto (N=11) on kerätty Webropol-kyselyohjelmaa hyödyntäen ja sosiaalisen median ja sähköpostin välityksellä jaettuna, puolistrukturoituna teemahaastatteluna marraskuussa 2020 Kohderyhmänä olivat media-alan ammattilaiset. Haastattelut on analysoitu käyttäen fenomenografista lähestymistapaa, joka tuo esiin työntekijöiden erilaiset käsitykset hyvästä johtajuuden ilmaisusta.
Tutkimustulokset osoittavat, että media-alan työntekijät käsittävät hyvän johtamisviestinnän olevan selkeää ja luotettavaa. Hyvältä johtajalta odotetaan itsehillintää ja myönteistä asennetta silloinkin, kun ilmoitettava uutinen on negatiivinen. Tulokset vahvistavat aiempaa johtamisviestinnän tutkimusta, jonka perusteella johtamiskäytäntönä johtajan pitää viestiä aina myönteisesti ja jos tämä ei onnistu luonnollisesti, niin johtajan tulisi näytellä myönteistä, eikä koskaan huutaa alaiselleen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]