Näköaloja toimivaan yhteisopettajuuteen – fenomenografinen tutkimus opettajien työssä voimaantumisesta
Kynkäänniemi, Waltteri; Haikarainen, Riikka (2021)
Kynkäänniemi, Waltteri
Haikarainen, Riikka
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537455
Tiivistelmä
Yhteisopettajuus alkaa hiljalleen olemaan yhä tutumpi ilmiö kasvatuksen kentällä. Perinteiseen opettajuuteen kuuluva yksin puurtamisen aika on taittumassa kohti yhteisöllisempää ja tiimityöskentelyyn pohjautuvaa arkea. Esimerkiksi moniammatilliset oppilashuoltoryhmät ovat kaikissa Suomen kouluissa arkipäivää ja niissä toteutetaan yksilöllistä sekä yhteisöllistä oppilashuoltotyötä tiiviissä yhteistyössä useiden eri ammattilaisten kesken. Tutkimuksemme keskeisimmät ilmiöt ovat siis yhteisopettajuus ja voimaantuminen. Havaintojemme perusteella julkinen keskustelu kasvatustyöstä ja opettajuudesta pohjautuu useasti huolidiskurssiin opettajien työssä jaksamisesta ja uupumisesta, jonka vuoksi näemme tarpeelliseksi tutkia yhteisopettajuutta juuri voimaantumisen näkökulmasta.
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on saada selville millaisia käsityksiä yhteisopetusta toteuttavilla ja toteuttaneilla opettajilla on yhteisopettajuuden yhteydestä voimaantumiseen. Haluamme luoda syvempää ymmärrystä ja kyetä kuvailemaan tekijöitä, jotka opettajien käsitysten mukaan liittävät yhteisopettajuutta ja voimaantumista toisiinsa. Keräsimme aineiston verkkopohjaisen kyselyn avulla. Lopullinen aineisto koostui 11 opettajan vastauksista. Valitsimme tutkimuksemme tutkimusmetodiksi fenomenografian, jolle ominaista on pyrkiä kuvailemaan ilmiötä toisen asteen näkökulmasta eli ihmisten käsityksistä käsin. Analysoimme aineistomme fenomenografisen tutkimusmenetelmän viitoittamana luoden horisontaalisen kuvauskategoria systeemin.
Analyysimme pohjalta rakensimme neljä kuvauskategoriaa, jotka muodostavat tutkimuksemme tulokset. Kuvauskategorioissa opettajat kuvaavat käsityksiään kollegiaalisuudesta, yhteisestä pedagogiikasta ja arvopohjasta, työn organisoimisesta sekä työhyvinvointiin liittyvistä aspekteista. Nämä neljä kuvauskategoriaa yhdessä muodostavat reunaehdot toimivalle yhteisopettajuudelle, joka linkittyy työssä voimaantumiseen erityisesti ammatillisen kehittymisen kautta.
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on saada selville millaisia käsityksiä yhteisopetusta toteuttavilla ja toteuttaneilla opettajilla on yhteisopettajuuden yhteydestä voimaantumiseen. Haluamme luoda syvempää ymmärrystä ja kyetä kuvailemaan tekijöitä, jotka opettajien käsitysten mukaan liittävät yhteisopettajuutta ja voimaantumista toisiinsa. Keräsimme aineiston verkkopohjaisen kyselyn avulla. Lopullinen aineisto koostui 11 opettajan vastauksista. Valitsimme tutkimuksemme tutkimusmetodiksi fenomenografian, jolle ominaista on pyrkiä kuvailemaan ilmiötä toisen asteen näkökulmasta eli ihmisten käsityksistä käsin. Analysoimme aineistomme fenomenografisen tutkimusmenetelmän viitoittamana luoden horisontaalisen kuvauskategoria systeemin.
Analyysimme pohjalta rakensimme neljä kuvauskategoriaa, jotka muodostavat tutkimuksemme tulokset. Kuvauskategorioissa opettajat kuvaavat käsityksiään kollegiaalisuudesta, yhteisestä pedagogiikasta ja arvopohjasta, työn organisoimisesta sekä työhyvinvointiin liittyvistä aspekteista. Nämä neljä kuvauskategoriaa yhdessä muodostavat reunaehdot toimivalle yhteisopettajuudelle, joka linkittyy työssä voimaantumiseen erityisesti ammatillisen kehittymisen kautta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]