NARRATIIVINEN TUTKIMUS AINEJÄRJESTÖTOIMINNAN MERKITYKSESTÄ ITSENSÄ JOHTAMISELLE JA TOIMIJUUDELLE
Rahkia, Elviira (2021)
Rahkia, Elviira
Lapin yliopisto
2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738373
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata Lapin ja Turun yliopistojen ainejärjestötoimijoiden antamia merkityksiä ainejärjestötoiminnalle itsensä johtamisen taitojen kehittymisessä sekä toimijuuden muotoutumisessa. Tutkielma on laadullinen narratiivinen tutkimus, jonka aineisto koostuu 12 ainejärjestötoimijan kirjoittamista narratiiveista. Aineistoa on analysoitu ensin narratiivien ja sen jälkeen narratiivisen analyysin avulla, joista ensimmäisessä analyysivaiheessa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Jälkimmäisen analyysivaiheen avulla narratiiveista muodostettiin vielä neljä erilaista toimijuuden tarinaa, joita olivat vahvan, toiveikkaan, sopeutuvan sekä uupuneen toimijat tarinat.
Ainejärjestötoimijoiden antamat merkitykset itsensä johtamisen taitojen kehittymiselle olivat hyvinkin samankaltaisia analyysia ohjaavaksi valitun teoreettisen mallin kanssa, sillä tulosten mukaan ainejärjestötoiminnalla voitiin sanoa olevan itsensä johtamisen taitojen kehittymisen kannalta fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen sekä ammatillinen merkitys. Tutkielman keskeisin johtopäätös on, että ainejärjestötoiminta antaa merkittävän mahdollisuuden ainejärjestötoimijoille tehdä oppimismatkan itseensä ja kehittää itseään kaikilla näillä viidellä itsensä johtamisen eri osa-alueella. Lisäksi neljä muodostettua toimijuuskuvausta tarinoineen kuvastavat ainejärjestötoimijoiden itsensä johtamisessa tapahtuvaa kokonaisvaltaista kehitysprosessia. Vahva ja tasapainoinen itsensä johtaminen ja toimijuus mahdollistuvat, kun kaikki osa-alueet ovat keskenään tasapainossa. Tämä puolestaan edellyttää toimijalta jatkuvaa uudistumista ja itsereflektointia.
Itsensä johtamista ei ole juurikaan aiemmin tutkittu ainejärjestötoiminnan kontekstissa. Tuloksilla on hyödynnettävyyttä esimerkiksi ainejärjestötoiminnasta kiinnostuneille yksilöille, jo ainejärjestötoiminnan parissa oleville toimijoille kuin myös korkeakouluille ja koko ympäröivälle yhteiskunnalle. Tulosten avulla on mahdollista laajentaa ymmärrystä ainejärjestötoiminnan merkittävyydestä ja siihen osallistumisen hyödyllisyydestä niin yksilölle itselleen kuin koko yhteiskunnallekin.
Ainejärjestötoimijoiden antamat merkitykset itsensä johtamisen taitojen kehittymiselle olivat hyvinkin samankaltaisia analyysia ohjaavaksi valitun teoreettisen mallin kanssa, sillä tulosten mukaan ainejärjestötoiminnalla voitiin sanoa olevan itsensä johtamisen taitojen kehittymisen kannalta fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen sekä ammatillinen merkitys. Tutkielman keskeisin johtopäätös on, että ainejärjestötoiminta antaa merkittävän mahdollisuuden ainejärjestötoimijoille tehdä oppimismatkan itseensä ja kehittää itseään kaikilla näillä viidellä itsensä johtamisen eri osa-alueella. Lisäksi neljä muodostettua toimijuuskuvausta tarinoineen kuvastavat ainejärjestötoimijoiden itsensä johtamisessa tapahtuvaa kokonaisvaltaista kehitysprosessia. Vahva ja tasapainoinen itsensä johtaminen ja toimijuus mahdollistuvat, kun kaikki osa-alueet ovat keskenään tasapainossa. Tämä puolestaan edellyttää toimijalta jatkuvaa uudistumista ja itsereflektointia.
Itsensä johtamista ei ole juurikaan aiemmin tutkittu ainejärjestötoiminnan kontekstissa. Tuloksilla on hyödynnettävyyttä esimerkiksi ainejärjestötoiminnasta kiinnostuneille yksilöille, jo ainejärjestötoiminnan parissa oleville toimijoille kuin myös korkeakouluille ja koko ympäröivälle yhteiskunnalle. Tulosten avulla on mahdollista laajentaa ymmärrystä ainejärjestötoiminnan merkittävyydestä ja siihen osallistumisen hyödyllisyydestä niin yksilölle itselleen kuin koko yhteiskunnallekin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]