Hidas matkailu osana matkailun murrosta : Sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi media-aineistosta
Haapakoski, Anna-Emilia (2021-06-17)
Haapakoski, Anna-Emilia
Lapin yliopisto
17.06.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738291
Tiivistelmä
Matkailu puhuttaa, niin mediassa, kuin ihmisten keskuudessa muutenkin. Matkailu muuttuu, mutta miten ja miksi? Samalla kun mediassa aiheisiin liitetyt puhetavat eli diskurssit kuvaavat aiheita, ne merkityksellistävät niitä. Ylläpitämällä erilaisia diskursseja media sekä heijastaa että luo matkailun sosiaalista todellisuutta. Ennen koronapandemiaa mediassa uutisoitiin usein siitä, kuinka matkailun kasvu on nopeaa. Mutta mitä on hidas matkailu – ilmiö, joka on alkanut esiintyä mediassa viime aikoina yhä useammin?
Aiempi tutkimuskirjallisuus on hahmotellut hidasta matkailua yksittäisen matkailunmuodon sijaan uutena paradigmana. Hidas matkailu ilmentää tällöin laajempaa ajatustapojen muutosta kohti vastuullisempaa matkailukulttuuria ja tavoitetta kestävästä matkailusta. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu näistä matkailututkimuksen olennaisista paradigmaattisista käsitteistä. Sosiaaliseen konstruktionismiin nojaten perustan tutkielmani oletukselle, että median muuttuvia diskursseja analysoimalla matkailun kulttuurisen muutoksen tarkastelu mahdollistuu. Tutkielmani yleisenä tavoitteena on tuottaa tietoa hitaasta matkailusta ja sen ilmentämistä sekä uutta luovista matkailun kulttuurisista merkityksistä Suomessa.
Tutkimuskohteenani on hitaan matkailun diskursiivinen rakentuminen mediassa. Päätutkimuskysymykseni on: Kuinka hidas matkailu kytkeytyy matkailun murrokseen mediassa? Tutkimukseni aineisto koostuu 19 suomenkielisestä mediatekstistä, jotka käsittelevät hidasta matkailua. Tavoitteeni on tuottaa mahdollisimman monipuolista ja hyödyllistä tietoa hitaan matkailun ilmiöstä Suomen kontekstissa. Analysoin aineistoani aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä diskurssianalyysin avulla: sisällönanalyysi keskittyy etsimään tekstien sisältöjen merkityksiä, ja diskurssianalyysi siihen, kuinka merkityksiä tuotetaan.
Tutkimukseni osoittaa, että hidas matkailu rakentuu median diskursseissa monimutkaiseksi ilmiöksi. Hidas matkailu on sosiokulttuurinen ilmiö, jonka avulla muuttuvaa matkailun todellisuutta voidaan kielellistää. Mediassa se kuvaa matkailua vastuullisen matkailun näkö-kulmasta ja osallistuu näin rakentamaan vastakertomusta matkailun kestämättömille sosiaalisille käytänteille. Hidas matkailu on kannanotto ja osa matkailun uudelleenajattelua matkailun murroksessa. Tutkielmani argumentoi, että on tärkeää, että sekä matkailijat ja matkailutoimiala mukauttavat matkailun diskursseja kestävään kehitykseen ja edistävät hitaampaa vastuullisempaa matkailua etenkin ilmastokriisin edellyttämänä.
Aiempi tutkimuskirjallisuus on hahmotellut hidasta matkailua yksittäisen matkailunmuodon sijaan uutena paradigmana. Hidas matkailu ilmentää tällöin laajempaa ajatustapojen muutosta kohti vastuullisempaa matkailukulttuuria ja tavoitetta kestävästä matkailusta. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu näistä matkailututkimuksen olennaisista paradigmaattisista käsitteistä. Sosiaaliseen konstruktionismiin nojaten perustan tutkielmani oletukselle, että median muuttuvia diskursseja analysoimalla matkailun kulttuurisen muutoksen tarkastelu mahdollistuu. Tutkielmani yleisenä tavoitteena on tuottaa tietoa hitaasta matkailusta ja sen ilmentämistä sekä uutta luovista matkailun kulttuurisista merkityksistä Suomessa.
Tutkimuskohteenani on hitaan matkailun diskursiivinen rakentuminen mediassa. Päätutkimuskysymykseni on: Kuinka hidas matkailu kytkeytyy matkailun murrokseen mediassa? Tutkimukseni aineisto koostuu 19 suomenkielisestä mediatekstistä, jotka käsittelevät hidasta matkailua. Tavoitteeni on tuottaa mahdollisimman monipuolista ja hyödyllistä tietoa hitaan matkailun ilmiöstä Suomen kontekstissa. Analysoin aineistoani aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä diskurssianalyysin avulla: sisällönanalyysi keskittyy etsimään tekstien sisältöjen merkityksiä, ja diskurssianalyysi siihen, kuinka merkityksiä tuotetaan.
Tutkimukseni osoittaa, että hidas matkailu rakentuu median diskursseissa monimutkaiseksi ilmiöksi. Hidas matkailu on sosiokulttuurinen ilmiö, jonka avulla muuttuvaa matkailun todellisuutta voidaan kielellistää. Mediassa se kuvaa matkailua vastuullisen matkailun näkö-kulmasta ja osallistuu näin rakentamaan vastakertomusta matkailun kestämättömille sosiaalisille käytänteille. Hidas matkailu on kannanotto ja osa matkailun uudelleenajattelua matkailun murroksessa. Tutkielmani argumentoi, että on tärkeää, että sekä matkailijat ja matkailutoimiala mukauttavat matkailun diskursseja kestävään kehitykseen ja edistävät hitaampaa vastuullisempaa matkailua etenkin ilmastokriisin edellyttämänä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]