Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia kummioppilastoiminnasta osana koulun toimintakulttuuria
Isotalo, Ville; Juhanoja, Lassi (2021)
Isotalo, Ville
Juhanoja, Lassi
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738635
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738635
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on kummioppilastoiminnasta ja millä tavalla koettu kummioppilastoiminta tukee koulun toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jota ohjaa fenomenologinen tiedonkäsitys. Tutkielman aineisto muodostuu kuuden maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijan haastatteluista. Aineisto on analysoitu fenomenologisen erityistieteen metodilla. Analyysin tuloksena syntyi kuusi kokemusta kuvaavaa yksilökohtaista merkitysverkostoa, joista analyysin edetessä muodostui koko kokemuksen variaatiota kuvaava yleinen merkitysverkosto. Tämän jälkeen loimme dialogin yleisen merkitysverkoston ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavien periaatteiden välille.
Tutkielma osoittaa kummioppilastoiminnan kokemuksen näyttäytyvän hyvin positiivisena, yhteisöllisyyttä edistävänä toimintana, jonka keskiössä on oppilaiden osallisuus. Kummioppilastoiminnan koettiin rikastuttavan kaikkien siihen osallistuvien elämää. Tutkielmamme myös osoitti, että koettu kummioppilastoiminta tukee monipuolisesti niitä periaatteita, jotka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) on määrittänyt ohjaamaan toimintakulttuurin kehittämistä
Tutkielma osoittaa kummioppilastoiminnan kokemuksen näyttäytyvän hyvin positiivisena, yhteisöllisyyttä edistävänä toimintana, jonka keskiössä on oppilaiden osallisuus. Kummioppilastoiminnan koettiin rikastuttavan kaikkien siihen osallistuvien elämää. Tutkielmamme myös osoitti, että koettu kummioppilastoiminta tukee monipuolisesti niitä periaatteita, jotka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) on määrittänyt ohjaamaan toimintakulttuurin kehittämistä
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]