Startup-yrittäjäjohtajiin liitettävät johtamisominaisuudet media-aineistossa
Kaltio, Lauri (2021-06-17)
Kaltio, Lauri
Lapin yliopisto
17.06.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738640
Tiivistelmä
Startup-yrittäjäjohtajan johtamisominaisuuksien rakentumista mediassa on tutkittu aiemmin sukupuolen, yrittäjäidentiteetin, johtajuuden johtajakeskeisyyden sekä yrittäjyyden vetovoimaisuuden rakentumisen kautta. Aiemmin ei ole kuitenkaan tutkittu samassa tutkielmassa startup-yrittäjäjohtajan johtamisominaisuuksien rakentumista talouslehdessä, johtamisen alan lehdessä ja käytäntöön painottuvassa videodokumentissa. Tutkin, miten näissä aineistossa rakentuvat johtamisominaisuudet ja mitä merkityksiä ne saavat. Tämän lisäksi uutta tutkimuksessani on, että vertailen näitä eri aineistoissa rakentuneita ominaisuuksia keskenään ja pyrin löytämään yhteisen nimittäjän kunkin aineiston ominaisuuksille.
Media-aineistooni kuuluu yhdeksän artikkelia Fakta-lehdestä, Talouselämästä kymmenen artikkelia ja ’Leaders who change the world – behind the scenes of Nordic Business Forum’-videodokumentista 11 katkelmaa. Fakta-lehden artikkelit sijoittuivat vuodelle 2019, Talouselämän artikkelit olivat vuodelta 2016 tai aiemmin ja videodokumentti oli vuodelta 2020. Analyysitapana käytin aineistopohjaista teemoittelua. Tutkielmani nojautuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Startup-yritysten merkitys on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja niistä on tullut yhä tärkeämpi ilmiö yhteiskunnassa. Sen takia on kiinnostavaa tutkia startup-yrittäjäjohtajan johtamisominaisuuksia ja nähdä, miten ne omassa media-aineistossani rakentuvat.
Tunnistin aineistoissani kolme johtamisominaisuuksien kokonaisuutta. Fakta-lehdessä kuvattiin startup-yrittäjäjohtajan ajatteluun ja arvoihin liittyviä johtamisominaisuuksia, Talouselämässä korostui tekemiseen ja toiminnallisuuteen liittyvät ominaisuudet ja videodokumentissa rakentui käytäntöön ja ruohonjuuritasoon liittyviä ominaisuuksia. Löytämäni merkitykset myös tukivat näitä ryhmittelyjä. Suuri osa löytämistäni johtamisominaisuuksista oli tunnistettu jo aiemmassa tutkimuksessa. Aineistojeni yhdistelmä ja vertailu oli uutta. Uutta olivat myös ominaisuuksieni saamat merkitykset ja nimeämäni ominaisuuksien ryhmät.
Media-aineistooni kuuluu yhdeksän artikkelia Fakta-lehdestä, Talouselämästä kymmenen artikkelia ja ’Leaders who change the world – behind the scenes of Nordic Business Forum’-videodokumentista 11 katkelmaa. Fakta-lehden artikkelit sijoittuivat vuodelle 2019, Talouselämän artikkelit olivat vuodelta 2016 tai aiemmin ja videodokumentti oli vuodelta 2020. Analyysitapana käytin aineistopohjaista teemoittelua. Tutkielmani nojautuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Startup-yritysten merkitys on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja niistä on tullut yhä tärkeämpi ilmiö yhteiskunnassa. Sen takia on kiinnostavaa tutkia startup-yrittäjäjohtajan johtamisominaisuuksia ja nähdä, miten ne omassa media-aineistossani rakentuvat.
Tunnistin aineistoissani kolme johtamisominaisuuksien kokonaisuutta. Fakta-lehdessä kuvattiin startup-yrittäjäjohtajan ajatteluun ja arvoihin liittyviä johtamisominaisuuksia, Talouselämässä korostui tekemiseen ja toiminnallisuuteen liittyvät ominaisuudet ja videodokumentissa rakentui käytäntöön ja ruohonjuuritasoon liittyviä ominaisuuksia. Löytämäni merkitykset myös tukivat näitä ryhmittelyjä. Suuri osa löytämistäni johtamisominaisuuksista oli tunnistettu jo aiemmassa tutkimuksessa. Aineistojeni yhdistelmä ja vertailu oli uutta. Uutta olivat myös ominaisuuksieni saamat merkitykset ja nimeämäni ominaisuuksien ryhmät.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]