Metsästävä opettaja : Metsästysharrastuksen merkitys luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa
Nisula, Lauri (2021)
Nisula, Lauri
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139253
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumista metsästysharrastuksen näkökulmasta. Metsästys on kuulunut aina suomalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan ja sillä on edelleen tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Luokanopettajalla on merkittävä tehtävä yhteiskuntamme kehityksessä ja ammatillisen identiteetin rakentuminen vaikuttaa vahvasti siihen, miten opettaja ammattiaan harjoittaa. Tutkimukseni on tarpeellinen, sillä opettajien metsästysharrastusta ei ole aiemmin tutkittu alakoulukontekstissa.
Tutkimuksessani selvitän, millainen merkitys metsästysharrastuksella on luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Tarkennan tutkimuskysymystäni myös kysymällä aineistoltani, miten mahdollinen merkitys ilmenee luokanopettajan käytännön työssä. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimivat identiteetin, opettajan persoonallisuuden sekä ammatillisen identiteetin rakentumista käsittelevät tutkimukset ja kirjallisuus. Teoreettiseen viitekehykseeni kuuluvat myös harrastusten merkitystä identiteettiin käsittelevät ja metsästystä käsittelevät teokset.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnän fenomenografista tutkimusotetta. Aineistoni koostuu kahdenkymmenen metsästävän luokanopettajan vastauksista, jotka olen hankkinut sähköisellä kyselylomakkeella. Analysoin aineistoni käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimukseni mukaan metsästysharrastuksen merkitys luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa on moninainen ilmiö. Metsästysharrastus antaa opettajalle ammatillisen identiteetin kautta edellytykset monipuolisen perusopetuksen tarjoamiseen. Merkitys ilmenee käytännössä monipuolisen perusopetuksen tarjoamista ja oppilaan luontosuhdetta tukevana harrastuksena. Metsästysharrastuksen merkitys ammatillisen identiteetin rakentumisessa on myös tukea luokanopettajan työhyvinvointia.
Tutkimuksessani selvitän, millainen merkitys metsästysharrastuksella on luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Tarkennan tutkimuskysymystäni myös kysymällä aineistoltani, miten mahdollinen merkitys ilmenee luokanopettajan käytännön työssä. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimivat identiteetin, opettajan persoonallisuuden sekä ammatillisen identiteetin rakentumista käsittelevät tutkimukset ja kirjallisuus. Teoreettiseen viitekehykseeni kuuluvat myös harrastusten merkitystä identiteettiin käsittelevät ja metsästystä käsittelevät teokset.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnän fenomenografista tutkimusotetta. Aineistoni koostuu kahdenkymmenen metsästävän luokanopettajan vastauksista, jotka olen hankkinut sähköisellä kyselylomakkeella. Analysoin aineistoni käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimukseni mukaan metsästysharrastuksen merkitys luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa on moninainen ilmiö. Metsästysharrastus antaa opettajalle ammatillisen identiteetin kautta edellytykset monipuolisen perusopetuksen tarjoamiseen. Merkitys ilmenee käytännössä monipuolisen perusopetuksen tarjoamista ja oppilaan luontosuhdetta tukevana harrastuksena. Metsästysharrastuksen merkitys ammatillisen identiteetin rakentumisessa on myös tukea luokanopettajan työhyvinvointia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]