”Yritä, erehdy, testaa, kokeile, kysy kollegoilta!” Lapin yliopiston luokanopettajankoulutuksen antamat valmiudet oppimisen arviointiin noviisiopettajien näkökulmista
Lager, Emilia; Laitinen, Laura (2021)
Lager, Emilia
Laitinen, Laura
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139355
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139355
Tiivistelmä
Opiskelijasta opettajaksi siirtyminen on merkityksellinen ajanjakso opettajan työuralla. Tämän aikana noviisiopettaja rakentaa uudelleen koulutuksen aikaista kuvaa itsestään opettajana. Koulutuksesta saatujen teoriapainotteisten valmiuksien lisäksi uusi opettaja tarvitsee usein käytännön tukea ja apua työyhteisöltä selvitäkseen ensimmäisten työvuosien haasteista. Yksi merkittävä osa opettajan ammatillista työnkuvaa on arviointi, joka haastaa monimuotoisuudellaan vasta kehittymässä olevaa opettajuutta. Suomalaisen luokanopettajakoulutuksen tarjoama teoreettinen pohja tukee parhaimmillaan työelämän käytännönläheisyyttä, mikä hyvin toimiessaan edesauttaa uuden opettajan integroitumista työelämään.
Lähdimme selvittämään pro gradu -tutkielmassamme noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen tarjoamista valmiuksista oppimisen arviointiin. Tutkimme fenomenografisin keinoin, millaisia valmiuksia Lapin yliopisto on luokanopettajaopiskelijoilleen tarjonnut ja miten nämä valmiudet ovat palvelleet heitä työelämässä. Aineistomme koostui 11 0–3-vuotta työelämässä olleen noviisiopettajan yksilöllisestä teemahaastatteluvastauksesta, jotka kerättiin alkuvuodesta 2021. Hyödynsimme aineiston analysoinnissa fenomenografista analyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui oppimisen arvioinnin monitulkintaisuus ja sen käytännön toteutuksen vaikeus. Tutkimushenkilöiden kokemukset osoittivat Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen tarjoamien oppimisen arvioinnin valmiuksien pohjautuvan kasvatustieteelliseen teoriaan, sen sijaan, että opetuksessa olisi hyödynnetty konkreettisia esimerkkejä ja case-tapauksia. Koulutukselta toivottiin jatkossa enemmän konkretiaa ja vahvempaa keskustelua työelämän kanssa, minkä uskottiin vaikuttavan positiivisesti noviisiopettajan kokemaan varmuuteen toteuttaa oppimisen arviointia omassa työssään.
Lähdimme selvittämään pro gradu -tutkielmassamme noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen tarjoamista valmiuksista oppimisen arviointiin. Tutkimme fenomenografisin keinoin, millaisia valmiuksia Lapin yliopisto on luokanopettajaopiskelijoilleen tarjonnut ja miten nämä valmiudet ovat palvelleet heitä työelämässä. Aineistomme koostui 11 0–3-vuotta työelämässä olleen noviisiopettajan yksilöllisestä teemahaastatteluvastauksesta, jotka kerättiin alkuvuodesta 2021. Hyödynsimme aineiston analysoinnissa fenomenografista analyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui oppimisen arvioinnin monitulkintaisuus ja sen käytännön toteutuksen vaikeus. Tutkimushenkilöiden kokemukset osoittivat Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen tarjoamien oppimisen arvioinnin valmiuksien pohjautuvan kasvatustieteelliseen teoriaan, sen sijaan, että opetuksessa olisi hyödynnetty konkreettisia esimerkkejä ja case-tapauksia. Koulutukselta toivottiin jatkossa enemmän konkretiaa ja vahvempaa keskustelua työelämän kanssa, minkä uskottiin vaikuttavan positiivisesti noviisiopettajan kokemaan varmuuteen toteuttaa oppimisen arviointia omassa työssään.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]