Opettajien kokemuksia liikkumisen ja liikkumattomuuden merkityksestä alakoulussa
Uusihonko, Sonja (2021)
Uusihonko, Sonja
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062740142
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062740142
Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa luokanopettajien kokemuksia liikkumisen ja liikkumattomuuden merkityksestä alakoulussa. Liikunnalla on lukuisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin, terveyteen ja oppimiseen, joten tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, näkyykö liikkuminen ja liikkumattomuus sekä niiden vaikutukset jollain tavalla alakoulussa.
Aineisto koostui seitsemän luokanopettajan ja kahden erityisopettajan litteroiduista teemahaastatteluista. Tutkimus edustaa fenomenografista lähestymistapaa, jossa tutkimusaineiston tulkinnan kautta pyritään ymmärtämään tutkittavien kokemuksia ilmiöstä. Fenomenografisen analyysin perusteella on muodostettu viisi kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat opettajien kokemuksia liikkumisen ja liikkumattomuuden merkityksestä alakoulussa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat olivat havainneet monissa eri yhteyksissä oppilaiden liikkumista ja liikkumattomuutta. Opettajat kokivat liikkumisen ja liikkumattomuuden vaikuttavan lasten oppimiseen sekä fyysiseen-, psyykkiseen- ja sosioemotionaaliseen toimintakykyyn, mutta toisaalta joissakin tilanteissa yhteyttä ei havaittu. Opettajien kokemusten perusteella olisi mahdollista kehittää keinoja lasten liikkumisen edistämiseksi, ja sitä kautta ehkäistä liikkumattomuuden haittoja tulevaisuudessa.
Aineisto koostui seitsemän luokanopettajan ja kahden erityisopettajan litteroiduista teemahaastatteluista. Tutkimus edustaa fenomenografista lähestymistapaa, jossa tutkimusaineiston tulkinnan kautta pyritään ymmärtämään tutkittavien kokemuksia ilmiöstä. Fenomenografisen analyysin perusteella on muodostettu viisi kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat opettajien kokemuksia liikkumisen ja liikkumattomuuden merkityksestä alakoulussa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat olivat havainneet monissa eri yhteyksissä oppilaiden liikkumista ja liikkumattomuutta. Opettajat kokivat liikkumisen ja liikkumattomuuden vaikuttavan lasten oppimiseen sekä fyysiseen-, psyykkiseen- ja sosioemotionaaliseen toimintakykyyn, mutta toisaalta joissakin tilanteissa yhteyttä ei havaittu. Opettajien kokemusten perusteella olisi mahdollista kehittää keinoja lasten liikkumisen edistämiseksi, ja sitä kautta ehkäistä liikkumattomuuden haittoja tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]