"Mielenmetsä rikastuu myös näihin todellisiin metsiin" : Taideperustainen tutkimus luontosuhteen kehittämisestä nykytaiteen keinoin
Kinnunen, Juulia (2021)
Kinnunen, Juulia
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940554
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940554
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee luontosuhteen kehittämistä nykytaiteen keinoin. Tutkimukseni tarkoitus oli löytää niitä nykytaiteen työskentelytapoja, materiaaleja ja näkökulmia, jotka kehittävät luontosuhdetta ja muodostavat uudenlaisia käsityksiä ympäristöstä. Näihin tavoitteisiin päästäkseni käytin taideperustaisen tutkimuksen menetelmää, jossa yhdistyvät tiede ja taide sekä uudet tavat tietää.
Tutkielmani aineiston keräsin avoimen haastattelun ja teemahaastattelun avulla, sekä omaa taiteellista prosessiani reflektoiden. Haastattelin tutkielmaani varten kolmea taiteilijaa, jotka työskentelevät sekä nyky- että ympäristötaiteen parissa. Haastatteluissa taiteilijat esittelivät kaksi tai useampia teoksia, ja haastattelut analysoin käyttämällä teemoittelun menetelmää. Muodostin analyysiä varten kahdeksan alaluokkaa, joiden kautta pyrin selvittämään esimerkiksi sen, miten paikkakokemusta voidaan syventää nykytaiteen keinoin.
Taideperustaisuus näkyy tutkielmassani etenkin asiantuntijoiden kanssa tehdyssä yhteistyössä, jonka kanssa rinnakkaisena prosessina kehitin oman taideproduktini, sekä lopputuotteen kehittämisessä. Kehitin tutkielmani tuloksista neliportaisen mallinteen, jonka tarkoitus on tukea kuvataideopettajia luontosuhdetta kehittävän opetuksen suunnittelussa.
Haastattelujen ja taiteellisen prosessin reflektioaineiston perusteella luontosuhdetta voidaan kehittää nykytaiteen keinoin. Nykytaide voi olla keino syventää paikkakokemusta. Lisäksi sen työskentelytavat ja materiaalien käyttö näyttäisivät kehittävän luontosuhdetta. Myös käsitykset luonnosta ja ihmisestä sen osana saattavat muuttua, kun nykytaide toimii oppimisen ympäristönä.
Tutkielmani aineiston keräsin avoimen haastattelun ja teemahaastattelun avulla, sekä omaa taiteellista prosessiani reflektoiden. Haastattelin tutkielmaani varten kolmea taiteilijaa, jotka työskentelevät sekä nyky- että ympäristötaiteen parissa. Haastatteluissa taiteilijat esittelivät kaksi tai useampia teoksia, ja haastattelut analysoin käyttämällä teemoittelun menetelmää. Muodostin analyysiä varten kahdeksan alaluokkaa, joiden kautta pyrin selvittämään esimerkiksi sen, miten paikkakokemusta voidaan syventää nykytaiteen keinoin.
Taideperustaisuus näkyy tutkielmassani etenkin asiantuntijoiden kanssa tehdyssä yhteistyössä, jonka kanssa rinnakkaisena prosessina kehitin oman taideproduktini, sekä lopputuotteen kehittämisessä. Kehitin tutkielmani tuloksista neliportaisen mallinteen, jonka tarkoitus on tukea kuvataideopettajia luontosuhdetta kehittävän opetuksen suunnittelussa.
Haastattelujen ja taiteellisen prosessin reflektioaineiston perusteella luontosuhdetta voidaan kehittää nykytaiteen keinoin. Nykytaide voi olla keino syventää paikkakokemusta. Lisäksi sen työskentelytavat ja materiaalien käyttö näyttäisivät kehittävän luontosuhdetta. Myös käsitykset luonnosta ja ihmisestä sen osana saattavat muuttua, kun nykytaide toimii oppimisen ympäristönä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]