Opettajien käsityksiä oppimisen arvioinnista alakoulussa
Rautio, Reetta (2021)
Rautio, Reetta
Lapin yliopisto
2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070140826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070140826
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitä eri tehtäviä arvioinnilla on opettajien käsityksissä. Tutkielmani aineiston keräsin haastattelemalla yhdeksää alakoulussa työskentelevää opettajaa. Tutkimukseni on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Analysoin aineiston käyttämällä fenomenografista analyysiä.
Tutkimukseni päätulos on kuvauskategoriajärjestelmä, joka kuvaa opettajien käsityksiä arvioinnin eri tehtävistä. Nämä viisi tehtävää ovat oppimista edistävä tehtävä, toteava tehtävä, opetusta edistävä tehtävä, merkityksetön tehtävä ja ulkoinen tehtävä. Tulosten perusteella opettajien käsitykset arvioinnin eri tehtävistä poikkeavat paljon jo yhden koulun sisällä.
Tutkimukseni päätulos on kuvauskategoriajärjestelmä, joka kuvaa opettajien käsityksiä arvioinnin eri tehtävistä. Nämä viisi tehtävää ovat oppimista edistävä tehtävä, toteava tehtävä, opetusta edistävä tehtävä, merkityksetön tehtävä ja ulkoinen tehtävä. Tulosten perusteella opettajien käsitykset arvioinnin eri tehtävistä poikkeavat paljon jo yhden koulun sisällä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]