Tukimateriaalit kuvataideopettajan työn ja ammatillisen kasvun tukena : Oppi- ja tukimateriaalien tarve ja käyttö kuvataideopetuksessa
Talasjärvi, Vilma (2021)
Talasjärvi, Vilma
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021071441516
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021071441516
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitin, millaisia oppi- ja tukimateriaaleja kuvataideopettajat käyttävät, millaisia materiaaleja he kaipaavat ja miten materiaalit tukevat opettajia heidän työssään ja ammatillisessa kehittymisessään. Tukimateriaalilla tarkoitan kaikkea materiaalia, jota opettaja käyttää opetuksensa ja osaamisensa kehittämisen tukena. Tutkimukseni kartoittaa aihetta, jota ei ole ennen tutkittu.
Keräsin aineiston verkkokyselyllä, johon vastasi 16 kuvataiteen opettajaa. Analysoin kyselyaineiston teemoittelemalla. Käytin tutkimuksen tukevana aineistona erilaisia kuvataideopetuksen oppi- ja tukimateriaaleja, joiden sisältöön tutustuin.
Tutkimuksessa selvisi, että kuvataideopettajat käyttävät hyvin monenlaisia digitaalisia ja painettuja materiaaleja. Oppikirjat ovat vielä säilyttäneet asemansa kuvataideopettajan tukena. Materiaalit tarjoavat opettajille esimerkiksi ideoita ja inspiraatiota tehtäviin, apua havainnollistamiseen, tietopohjaa ja kuvaesimerkkejä. Materiaalit, kuten oppikirjat, tarjoavat runkoa opetuksen sisällöille. Valmiit materiaalit säästävät opettajan aikaa. Materiaaleja usein muokataan, yhdistellään ja päivitetään. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat käyttävät itse tuotettuja materiaaleja, jotka voivat olla esimerkiksi Powerpoint-esityksiä tai monisteita. Yli puolet käyttää myös muiden opettajien tuottamia materiaaleja ja moni kertoo jakavansa tai saaneensa jaettua materiaalia toisilta opettajilta.
Suurin osa opettajista koki tarjolla olevan materiaalin vastaavan tarpeitaan melko hyvin. Silti erilaisia toiveita materiaaleille oli: opettajat kaipaavat valmiita ja muokattavia materiaaleja sekä koottua paikkaa materiaaleille, esimerkiksi tieto- ja kuvapankkia. Materiaaleja kaivataan moninaisesti erilaisista kuvataideopetuksen keskeisistä aiheista, sisällöistä ja tekniikoista.
Tukimateriaaleilla on tutkimukseni mukaan merkittävä rooli kuvataideopettajien työssä. Tutkimukseni tuloksista voi olla hyötyä esimerkiksi kuvataideopetuksen oppimateriaalien tuottamisessa.
Keräsin aineiston verkkokyselyllä, johon vastasi 16 kuvataiteen opettajaa. Analysoin kyselyaineiston teemoittelemalla. Käytin tutkimuksen tukevana aineistona erilaisia kuvataideopetuksen oppi- ja tukimateriaaleja, joiden sisältöön tutustuin.
Tutkimuksessa selvisi, että kuvataideopettajat käyttävät hyvin monenlaisia digitaalisia ja painettuja materiaaleja. Oppikirjat ovat vielä säilyttäneet asemansa kuvataideopettajan tukena. Materiaalit tarjoavat opettajille esimerkiksi ideoita ja inspiraatiota tehtäviin, apua havainnollistamiseen, tietopohjaa ja kuvaesimerkkejä. Materiaalit, kuten oppikirjat, tarjoavat runkoa opetuksen sisällöille. Valmiit materiaalit säästävät opettajan aikaa. Materiaaleja usein muokataan, yhdistellään ja päivitetään. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat käyttävät itse tuotettuja materiaaleja, jotka voivat olla esimerkiksi Powerpoint-esityksiä tai monisteita. Yli puolet käyttää myös muiden opettajien tuottamia materiaaleja ja moni kertoo jakavansa tai saaneensa jaettua materiaalia toisilta opettajilta.
Suurin osa opettajista koki tarjolla olevan materiaalin vastaavan tarpeitaan melko hyvin. Silti erilaisia toiveita materiaaleille oli: opettajat kaipaavat valmiita ja muokattavia materiaaleja sekä koottua paikkaa materiaaleille, esimerkiksi tieto- ja kuvapankkia. Materiaaleja kaivataan moninaisesti erilaisista kuvataideopetuksen keskeisistä aiheista, sisällöistä ja tekniikoista.
Tukimateriaaleilla on tutkimukseni mukaan merkittävä rooli kuvataideopettajien työssä. Tutkimukseni tuloksista voi olla hyötyä esimerkiksi kuvataideopetuksen oppimateriaalien tuottamisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]