“Jos toimisin intuition kautta, niin sitten todennäköisesti toimisin väärin tai niinku lainvastasesti” Valmistuvien luokanopettajien käsityksiä valmiuksistaan puuttua väkivaltaan koulussa
Mattila, Lyydianna; Lahtela, Ella (2021)
Mattila, Lyydianna
Lahtela, Ella
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070341062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070341062
Tiivistelmä
Olemme tutkineet tässä pro gradu -tutkielmassa valmistuvien luokanopettajien valmiuk sia puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Selvitämme tutkimuksessamme, minkälaisia valmiuksia valmistuvat luokanopettajat saavat luokanopettajakoulutuksestaan tai muualta vapaa-ajaltaan. Uutisointiin nousseet kouluväkivaltatapaukset lisäävät ilmiön tutkimisen tärkeyttä ja perustelevat aiheemme valintaa ajankohtaisuuden takia.
Tutkimus pohjautuu fenomenografiseen tutkimuskenttään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat väkivallan eri muodot ja sen osa-alueet sekä opettajuus. Tutkimuk seen osallistui kuusi valmistuvaa luokanopettajaa eri yliopistoista ympäri Suomea. Ai neisto kerättiin vallitsevan pandemian vuoksi haastattelemalla Teams-videoyhteyden avulla. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Tutkimuksessamme nostamme esille valmistuvien luokanopettajien huolia omista tie doistaan ja taidoistaan kohdata ja puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Jokainen tutki mukseen osallistunut henkilö koki, että yliopisto-opinnot eivät anna valmiuksia puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Tuloksista ilmeni, että valmistuvat luokanopettajat pohti vat omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan työskennellessään opettajana.
Lopuksi tuomme esille ehdotuksiamme jatkotutkimusideoista ja tulevaisuuden tutkimuksen painopisteistä, joiden avulla luokanopettajakoulutusta voisi kehittää. Näin varmistaisimme, että opetta jilla on ajankohtaiset tiedot ja taidot väkivaltatilanteisiin puuttumisessa koulussa.
Tutkimus pohjautuu fenomenografiseen tutkimuskenttään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat väkivallan eri muodot ja sen osa-alueet sekä opettajuus. Tutkimuk seen osallistui kuusi valmistuvaa luokanopettajaa eri yliopistoista ympäri Suomea. Ai neisto kerättiin vallitsevan pandemian vuoksi haastattelemalla Teams-videoyhteyden avulla. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Tutkimuksessamme nostamme esille valmistuvien luokanopettajien huolia omista tie doistaan ja taidoistaan kohdata ja puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Jokainen tutki mukseen osallistunut henkilö koki, että yliopisto-opinnot eivät anna valmiuksia puuttua väkivaltatilanteisiin koulussa. Tuloksista ilmeni, että valmistuvat luokanopettajat pohti vat omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan työskennellessään opettajana.
Lopuksi tuomme esille ehdotuksiamme jatkotutkimusideoista ja tulevaisuuden tutkimuksen painopisteistä, joiden avulla luokanopettajakoulutusta voisi kehittää. Näin varmistaisimme, että opetta jilla on ajankohtaiset tiedot ja taidot väkivaltatilanteisiin puuttumisessa koulussa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]