Työssä onnistuminen - Toisen asteen opettajien kokemuksia työssä onnistumisesta
Tuuliainen, Monika (2021-05)
Tuuliainen, Monika
Lapin yliopisto
05 / 2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021072241652
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021072241652
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia onnistumisen kokemuksia toisen asteen opettajat kokevat työssään, ja millaisten tekijöiden he näkevät olevan onnistumisten taustalla. Lisäksi tarkoituksena on saada selville, mitä merkityksiä opettajat antavat onnistumisilleen työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä työssä onnistumista lähestytään positiivisen psykologian näkökulmasta. Positiivisen psykologian ajatuksiin nojaten työssä onnistumiset nähdään tutkimuksessa myönteisinä ja voimavaroja kasvattavina kokemuksina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty narratiivista tutkimusotetta. Tieteenteoreettisilta lähtökohdilta tutkimus edustaa soveltuvin osin fenomenologista tutkimusta. Aineistona toimivat kahdeksan toisen asteen opettajan kirjoittamat kertomukset työssä onnistumisen kokemuksista. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan opettajien työssä onnistumisen kokemukset näyttäytyivät onnistumisina opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemisessa, onnistumisina opettajan ammatillisen osaamisen kehityksessä sekä onnistumisina työyhteisössä. Opettajan työssä onnistumisten tärkeitä taustatekijöitä olivat vuorovaikutustaidot, opiskelijoiden arvostaminen, ammatillinen pätevyys ja halu kehittyä, kokemus työn merkityksellisyydestä sekä työyhteisön tuki. Onnistumiset edistivät työhyvinvointia sekä yksilö- että työyhteisötasolla. Tulosten mukaan työssä onnistumiset lisäsivät opettajien positiivisia tunteita, antoivat kokemuksen pätevyydestä sekä vahvistivat työssä viihtymistä ja vireää työilmapiiriä. Tutkimus osoitti, että työssä onnistumiset ovat merkittävä työnilon lähde.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty narratiivista tutkimusotetta. Tieteenteoreettisilta lähtökohdilta tutkimus edustaa soveltuvin osin fenomenologista tutkimusta. Aineistona toimivat kahdeksan toisen asteen opettajan kirjoittamat kertomukset työssä onnistumisen kokemuksista. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan opettajien työssä onnistumisen kokemukset näyttäytyivät onnistumisina opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemisessa, onnistumisina opettajan ammatillisen osaamisen kehityksessä sekä onnistumisina työyhteisössä. Opettajan työssä onnistumisten tärkeitä taustatekijöitä olivat vuorovaikutustaidot, opiskelijoiden arvostaminen, ammatillinen pätevyys ja halu kehittyä, kokemus työn merkityksellisyydestä sekä työyhteisön tuki. Onnistumiset edistivät työhyvinvointia sekä yksilö- että työyhteisötasolla. Tulosten mukaan työssä onnistumiset lisäsivät opettajien positiivisia tunteita, antoivat kokemuksen pätevyydestä sekä vahvistivat työssä viihtymistä ja vireää työilmapiiriä. Tutkimus osoitti, että työssä onnistumiset ovat merkittävä työnilon lähde.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]