"Lapsi on hyvä, teko on väärä." : Fenomenografinen tutkimus restoratiivisesta sovittelusta varhaiskasvatuksessa osana positiivista kasvatusta
Pitkänen, Tuuli (2021)
Pitkänen, Tuuli
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021073141858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021073141858
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on tutkia, minkälaista oppimista restoratiivinen sovittelu varhaiskasvatuksessa tuottaa. Tätä päätutkimuskysymystä tukemaan olen muodostanut kolme alakysymystä: 1. Mitä lapset oppivat restoratiivisessa sovittelussa? 2. Mitä yhteyksiä varhaiskasvatuksen työntekijät huomasivat restoratiivisen sovittelumenetelmän käytön ja oman toiminnan välillä? 3. Miten sovittelumenetelmä linkittyy positiiviseen kasvatukseen? Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkittavan aiheen ympäriltä.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen tutkimus, jonka avulla on mahdollista tutkia ihmisten käsityksiä ilmiöistä. Aineistonkeruumuotona olen käyttänyt avoimia kysymyksiä sisältävää kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi viidestä eri päiväkodista yhteensä 23 varhaiskasvatuksen opettajaa, -lastenhoitajaa ja varhaiskasvatusyksikön johtajaa. Haen aineistosta vastauksia tutkimuskysymyksiini lasten oppimiseen ja kasvattajien toimintaan liittyen sekä vertaan saamiani vastauksia Eliisa Leskisenojan (2019) ja Tiia Trogenin (2020) luomiin positiivisen kasvatuksen menetelmiin.
Sovittelu opettaa tämän tutkimuksen perusteella lapsia rakentavaan konfliktinratkaisuun, eli selvittelemään riitoja itsenäisesti ja keskustelua riidoista ja riitatilanteissa, syy-seuraussuhteiden ymmärtämiseen, eli ymmärtämään tekojensa vaikutuksia ja kantamaan vastuuta teoistaan, ja tunnetaitoja, eli omien tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä empatiataitoja. Kasvattajien toimintaan sovittelu tuo muutoksia tavassa olla vuorovaikutuksessa ristiriitatilanteissa lisääntyneen kuuntelun, myönteisemmän oman puheen ja tunteiden hallinnan kautta. Ristiriitatilanteiden ohjauksessa tapahtuu muutosta tilanteisiin pysähtymisen ja lasten itsenäisen riitojen selvittelyn tukemisen kautta. Sovittelumenetelmällä ja positiivisen kasvatuksen menetelmillä on paljon yhtäläisyyksiä, joten sovittelu asettuu hyvin osaksi positiivisen kasvatuksen ideologiaa.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen tutkimus, jonka avulla on mahdollista tutkia ihmisten käsityksiä ilmiöistä. Aineistonkeruumuotona olen käyttänyt avoimia kysymyksiä sisältävää kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi viidestä eri päiväkodista yhteensä 23 varhaiskasvatuksen opettajaa, -lastenhoitajaa ja varhaiskasvatusyksikön johtajaa. Haen aineistosta vastauksia tutkimuskysymyksiini lasten oppimiseen ja kasvattajien toimintaan liittyen sekä vertaan saamiani vastauksia Eliisa Leskisenojan (2019) ja Tiia Trogenin (2020) luomiin positiivisen kasvatuksen menetelmiin.
Sovittelu opettaa tämän tutkimuksen perusteella lapsia rakentavaan konfliktinratkaisuun, eli selvittelemään riitoja itsenäisesti ja keskustelua riidoista ja riitatilanteissa, syy-seuraussuhteiden ymmärtämiseen, eli ymmärtämään tekojensa vaikutuksia ja kantamaan vastuuta teoistaan, ja tunnetaitoja, eli omien tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä empatiataitoja. Kasvattajien toimintaan sovittelu tuo muutoksia tavassa olla vuorovaikutuksessa ristiriitatilanteissa lisääntyneen kuuntelun, myönteisemmän oman puheen ja tunteiden hallinnan kautta. Ristiriitatilanteiden ohjauksessa tapahtuu muutosta tilanteisiin pysähtymisen ja lasten itsenäisen riitojen selvittelyn tukemisen kautta. Sovittelumenetelmällä ja positiivisen kasvatuksen menetelmillä on paljon yhtäläisyyksiä, joten sovittelu asettuu hyvin osaksi positiivisen kasvatuksen ideologiaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]