Käskyjä, syytöksiä ja tukku ohjeita- Kestävän elämäntavan kasvatus lukioiden oppikirjoissa
Kaitale, Jonni (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kaitale, Jonni
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081143077
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081143077
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelin Sanoma Pro:n lukio-oppikirjoja ja sitä millä tavalla niissä käsitellään ilmastokriisiä ja kestävää elämäntapaa. Teoreettisina malleina tutkielmassa toimivat Sitran keskiarvosuomalaisen hiilijalanjäljen jaottelu neljään keskeisimpään kate-goriaan ja muodostamani kestävän elämäntavan kasvatuksen malli, jossa hyödynsin kuuden tutkijan ajatuksia. Kyseessä on laadullinen tutkimus ja teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkielmassa ilmeni, että oppikirjoissa käsiteltiin paljon kestävän elämäntavan osa-alueita, mutta pääosin vahingollisella tavalla. Huomio keskittyi uusliberalistiselle kulutusyhteiskunnalle tyypillisiin asioihin. Näitä ovat runsas tiedollisen sisällön jakaminen ja kestävän elämäntavan rajaaminen kestävänä kuluttajana elämiseksi. Useassa kirjassa oli ilmastokriisistä puhuttaessa syyllistävä sävy, ja ne sisälsivät käskyjä ja kehotuksia. Päällimmäiseksi ympäristötunteeksi jäi näin ollen häpeä. Kirjat sisälsivät myös ristiriitaisia viestejä, teknologiauskoa ja naiivia optimismia. Ympäristötunteita ja kestävään elämäntapaan sisältyvää arvokeskustelua puolestaan ei ollut huomioitu. Toisaalta kirjoissa esiteltiin biofiliaa ja talouden jatkuvan kasvun mallin pohdiskelua. Kestävää elämäntapaa käsiteltiin merkittävästi eniten luonnontieteiden oppikirjoissa, valinnaisissa kursseissa ja Helsingin Sanomien lisämateriaaleissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]