Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alkuopettajien kokemuksia teknologian hyödyntämisestä lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa

Kemppainen, Maiju (2021)

 
Avaa tiedosto
Kemppainen_Maiju.pdf (441.9Kt)
Lataukset: 


Kemppainen, Maiju
Lapin yliopisto
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021100650044
Tiivistelmä
Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia nykymaailmassa. Kouluissa käytettävään teknologiaan ja sen käyttämisen määrään vaikuttavat opettajat. Opettajilta vaaditaan laajaa teknologista osaamista ja valmiuksia hyödyntää teknologiaa osana opetusta. Tulevaisuudessa teknologia lisääntyy kouluissa ja se vakiinnuttaa paikkaansa perinteisten opetusmenetelmien rinnalla.

Tutkimukseni on laadullinen, ja toteutin sen fenomenologista tutkimussuuntausta mukaillen. Tutkimusaineiston keräsin sähköisellä kyselylomakkeella ympäri Suomea asuvilta alkuopettajilta, joita oli yhteensä 20. Selvitin alkuopettajien kokemuksia teknologian hyödyntämisestä lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysivaiheessa muodostin aineiston pohjalta viisi kategoriaa: alkuopettajien valmiudet, teknologiset välineet ja sovellukset, alkuopettajien kokemukset teknologian roolista, käytettävyydestä ja saatavuudesta, teknologian hyödyt pedagogisena apuvälineenä, ja tulevaisuuden
näkymät.

Tutkimustuloksieni perusteella alkuopettajat kokivat omat valmiutensa hyödyntää teknologiaa lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa, hyviksi tai melko hyviksi. Opettajat käyttivät paljon erilaisia teknologisia välineitä ja sovelluksia osana opetusta. Heidän kokemustensa mukaan erityisesti Ekapeli oli oiva sovellus lukemaan oppimisessa. Alkuopettajien vastausten perusteella kouluilla oli vaihtelevasti saatavilla teknologisia välineitä. Teknologian hyödyiksi opettajien kokemuksista erottautuivat motivaatio, eriyttäminen ja monipuolistava vaikutus. Lopuksi opettajat pohtivat, että teknologia yleistyy kouluissa ja sen avulla voidaan monipuolisesti tukea oppimisvaikeuksia.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste