”Lapsen edun mukaista olisi, että vanhemmat pystyvät tekemään yhteistyötä hänen asioissaan.” Sosiaalityöntekijöiden ammatillinen näkemys lapsen edusta olosuhdeselvityksissä
Tuokko, Minna (2021-10-29)
Tuokko, Minna
Lapin yliopisto
29.10.2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102952952
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102952952
Tiivistelmä
Yleissopimuksessa lapsen oikeuksista 3 artiklan 1 kohta edellyttää, että jokaisessa julki- sen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädän- töelinten toiminnassa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu (LOS 60/1991). Lasten oikeuksien komitean mukaan lapsen edun käsiteellä on tar- koitus varmistaa lapsen oikeuksien yleissopimuksessa tunnustettujen lasten oikeuksien täysimääräinen ja tehokas nauttiminen ja lapsen kokonaisvaltainen kehitys. Komitean mukaan lapsen etu muodostuu kaikista yleissopimuksessa määritellyistä oikeuksista. (Yleiskommentti 2013 nro 14, 3.) Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee sosiaalityönteki- jöiden ammatillista näkemystä lapsen edusta asumista koskevissa riita-asioissa anne- tuissa olosuhdeselvityksissä. Tutkielman tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten so- siaalityöntekijän ammatillinen näkemys lapsen edusta rakentuu kirjoitetussa tekstissä ja millaisia merkityksiä sosiaalityöntekijät lapsen edulle antavat.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Lähestymiskulma on kielen todellisuutta ilmen- tävä- ja luova luonne. Tutkielman aineisto koostuu 23:n vuonna 2019 laaditun olosuh- deselvityksen yhteenvedoista. Sosiaalityöntekijöiden ammatillista näkemystä lapsen edusta tarkastelen kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1. Miten sosiaalityöntekijän am- matillista näkemystä lapsen edusta rakennetaan tekstissä? 2. Millaisia sisältöjä ja mer- kityksiä sosiaalityöntekijät antavat lapsen edulle? Aineisto on käyty läpi temaattisen analyysin avulla. Tutkimusaineistoa on käsitelty ja arvioitu sisällönanalyysin keinoin.
Sosiaalityöntekijöiden ammatillista arviota ilmeni selkeästi vain olosuhdeselvitysten Yhteenveto ja johtopäätökset- kappaleissa. Lapsen etua käsitteleviä eri ilmaisutyylejä oli löydettävissä seitsemän. Lapsen etu merkityksellistyi pääasiassa vanhemmuuden keskeisissä tehtävissä ja eron jälkeisessä yhteistyövanhemmuudessa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Lähestymiskulma on kielen todellisuutta ilmen- tävä- ja luova luonne. Tutkielman aineisto koostuu 23:n vuonna 2019 laaditun olosuh- deselvityksen yhteenvedoista. Sosiaalityöntekijöiden ammatillista näkemystä lapsen edusta tarkastelen kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1. Miten sosiaalityöntekijän am- matillista näkemystä lapsen edusta rakennetaan tekstissä? 2. Millaisia sisältöjä ja mer- kityksiä sosiaalityöntekijät antavat lapsen edulle? Aineisto on käyty läpi temaattisen analyysin avulla. Tutkimusaineistoa on käsitelty ja arvioitu sisällönanalyysin keinoin.
Sosiaalityöntekijöiden ammatillista arviota ilmeni selkeästi vain olosuhdeselvitysten Yhteenveto ja johtopäätökset- kappaleissa. Lapsen etua käsitteleviä eri ilmaisutyylejä oli löydettävissä seitsemän. Lapsen etu merkityksellistyi pääasiassa vanhemmuuden keskeisissä tehtävissä ja eron jälkeisessä yhteistyövanhemmuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]