dc.contributor.author | Manninen, Annamari | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T07:22:45Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T07:22:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-952-337-279-5 | - |
dc.identifier.uri | https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64866 | |
dc.description.abstract | Kuvataidekasvatuksen alaan lukeutuvassa tutkimuksessani tarkastelen nykytaiteen toimintamalleja ja ryhmäblogien käyttöä dialogisen oppimisen mahdollistajina Euroopan kansalaisuudesta. Lähestyn tutkimusaihetta taideperustaisen toimintatutkimuksen strategian kautta opetuksen käytännön kehittämisenä ja toiminnan reflektointina. Tutkimuksen käytännön osuus on toteutettu Creative Connections -nimisessä kansainvälisessä taidekasvatushankkeessa (2012–2014). Artikkeliväitöskirjani koostuu viidestä osajulkaisusta ja yhteenveto-osasta. Tutkimuksessani yhdistän kuvataidekasvatuksen lähtökohtia kansalaiskasvatukseen ja mediakasvatukseen, jolla tuon esiin uuden näkökulman nykytaiteeseen ilmiöpohjaisen oppimisen välineenä, Euroopan kansalaisuuteen monialaisen opetuksen aiheena ja ryhmäblogeihin luokkatilaa laajentavana oppimisympäristönä.
Tutkimukseni teoriaosassa määrittelen taideoppimista ja nykytaiteen ominaisuuksia monialaisessa opetuksessa. Ilmiöpohjaista oppimista taustoitan suhteessa oppiaineiden väliseen integraatioon ja opetuksen eheyttämiseen. Euroopan kansalaisuutta tarkastelen tutkimuksessani sosiaalipedagogiikan ja psykologian näkökulmista kokemuksina yhteisön jäsenyydestä, omasta identiteetistä ja toimijuudesta. Kansalaisuuden osana korostuu tällöin mahdollisuus ilmaista itseään ja mielipiteitään yhteiskunnallisiin asioihin liittyen. Ryhmäblogien käyttöä perustelen sosiaalisen median opetuskäytön, osallistavan mediakasvatuksen, dialogisen verkko-oppimisen sekä monilukutaidon näkökulmista.
Tutkimukseni osajulkaisuissa tarkastelin Creative Connections -hankkeen toimintaa eri aineistojen kautta. Ensimmäisessä artikkelissa selvitin nykytaiteen esimerkkiteosten ja toimintamallien käyttöä hankkeessa analysoimalla osallistujakouluista laaditut tapaustutkimusraportit ja opettajien tuntisuunnitelmat. Toisessa artikkelissa tarkastelin Euroopan kansalaisuuden lähestymistä yhteisö- ja ympäristösidonnaisesti nykytaiteen toimintamalleilla otoksessa oppilaiden töitä. Kolmannessa osatutkimuksessa tutkin oppimisen kokemuksia hankkeen toiminnassa oppilaiden ja opettajien haastatteluista ja palautteesta. Erityistä huomiota kiinnitin ryhmäblogien käytön kokemuksiin ja merkityksiin oppimisessa. Neljännessä osatutkimuksessa analysoin kaikkien osallistujien kuvallisia tuotoksia ryhmäblogeissa rajaten ne eurooppalaisuuden representaatioihin. Tuloksena hahmotin erilaisia oppilaiden ilmaisemia suhteita Eurooppaan. Viidennessä artikkelissa arvioin aiemman neljän osatutkimuksen tuloksia verraten taideoppimisen teorioista teemoittelemiini taiteen integraation perusteluihin. Osatutkimusten perusteella muodostin tutkimuksessani kokonaiskuvan kehitetystä nykytaidetta ja kansalaisuuskasvatusta yhdistävästä oppimisesta ja hahmottelin sen perusteella nykytaideperustaisen ilmiöoppimisen ulottuvuuksia ja taideperustaisen integrointityylin määrittelyä.
Artikkelieni tuloksissa ja niiden pohjalta pyrin tutkimuksessani vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1.) Mitä Euroopan kansalaisuudesta voidaan oppia nykytaiteen ja taidekasvatuksen kautta? 2.) Mitä merkitystä ryhmäblogeilla on kuvataiteen opetuksen osana ja ilmiön tarkastelussa? 3.) Mitä hankkeen toiminnan perusteella voidaan päätellä nykytaiteen ja kuvataidekasvatuksen roolista ilmiöpohjaisessa ja monialaisessa oppimisessa?
Toiminnan analysoinnin tuloksena korostui, että taidetoiminta mahdollisti toimijuuden ja yhteenkuulumisen kokemuksia sekä oman yhteisön ja ympäristön tarkastelua. Nykytaiteen kautta Euroopan kansalaisuutta lähestyttiin erilaisten identiteettien ja Euroopan representaatioiden kautta. Toimijuus, yhteisöön kuuluminen ja identiteetti nousivat hankkeessa Euroopan kansalaisuutta, nykytaiteen toimintamalleja sekä sosiaalisen median verkko-oppimisympäristöä yhdistäviksi tekijöiksi. Toiminnassa keskeistä oli nykytaiteen ja sosiaalisen median alustan mahdollistamat tilat osallistua dialogiin Euroopan kansalaisuudesta. Oman kuvallisen teoksen tekemisen kautta Euroopan kansalaisuudesta muodostui oppilaille omakohtainen ja omaa arkea koskettava ilmiö.
Tuloksien pohjalta esitän, että CC-hankkeessa kehitetty nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen kohtaa opetuksen eheyttämisen tavoitteet oppilaskeskeisyydestä, moniaistisuudesta ja kokemuksellisuudesta, laajemman ymmärryksen rakentamisesta sekä laaja-alaisen osaamisen kehittämisestä. Euroopan kansalaisuus oli ajankohtainen, yhteiskunnallinen ja jokaista henkilökohtaisesti koskettava teema. Olennaista oli oppimisympäristön laajentaminen autenttisiin yhteisöihin ja paikkoihin niin verkossa kuin fyysisessä ympäristössä.
Ryhmäblogeissa ilmiöstä oli mahdollista dialogisesti rakentaa laajempaa ymmärrystä eri osallistujien tekemien ja jakamien teosten kautta sekä samalla kehittää kulttuurista ja visuaalista monilukutaitoa.
Tutkimukseni teoreettisena tuloksena esitän nykytaideperustaisen ilmiöpohjaisen oppimisen mallin, jossa keskeisinä ulottuvuuksina toimivat: a.) omakohtainen ja b.) yhteisöllinen ilmiöstä oppiminen taidetoiminnan kautta, nykytaiteesta oppiminen ilmiöpohjaisen tarkastelun kautta ja laaja-alaisen osaamisen kehittyminen nykytaideperustaisessa ja ilmiöpohjaisessa työskentelyssä. Tutkimukseni perusteella monialaisessa kontekstissa nykytaiteen rooli painottuu toimijuuden tilan tarjoamisena ja dialogin välineenä. Taideperustaiseksi määrittelemässäni oppiaineiden integraatiossa ilmiötä tarkastellaan siihen liittyvien kokemusten, merkitysten ja arvojen kautta, joita teoksissa ilmaistaan. Teoksien kautta voidaan välittää kulttuurista ja omakohtaista tietoa ilmiöstä ja käydä dialogia aiheesta. Ilmiön tarkastelu nykytaideperustaisesti ja yhteistyössä verkkoympäristössä tarjoaa oppilaille erityisiä oman toimijuuden malleja ja tiloja, joilla voidaan tukea osallisuuden ja aktiivisen kansalaisen kokemuksia sekä pyrkiä dialogiseen oppimiseen ilmiöstä. | fi |
dc.description.abstract | My research is situated in the field of art education and examines the role of contemporary art in multidisciplinary teaching. My study is based on an action research project in which European identity was approached through contemporary art examples, by making artworks and sharing them in international quad blogs in elementary, secondary and upper secondary schools.
The context of my research was an international action research project, Creative Connections (2012–2014), that was a co-operation between six partner countries in the EU. The aim of the project was to develop and promote an active inter-country dialogue, specifically between children, to enhance understanding of different perspectives on European citizenship using contemporary art. The project involved pupils and teachers from 25 schools, from primary to upper secondary levels, with researchers and coordinators from six universities. Part of the project was the web-based quad blogs that offered a space for pupils’ voices and dialogue and a gallery of contemporary European artworks that were selected and categorised to approach the theme and to introduce the different roles of art and contemporary approaches to making artworks.
Within a theoretical framework, I define concept-based learning as an integrative and multidisciplinary teaching approach and social media as a learning environment; I also define European citizenship education from social pedagogical and psychological perspectives and contemporary art in multidisciplinary learning. My proposed research questions were as follows: 1. What can be learned about European citizenship through contemporary art and art education? 2. How can quad blogs be part of art education and concept-based learning? 3. What could the role and qualities of contemporary art and art education be in multidisciplinary and concept-based learning based on the art education practice developed and tested in the project?
This article-based doctoral thesis consists of five published articles (four in English) and this compilation (in Finnish). My interest is in developing art education through action, and I therefore conducted the research using the art-based action research (ABAR) strategy. ABAR is a research approach developed in the Department of Art Education at the University of Lapland and follows the pragmatist research orientation. It belongs to the broader research framework of the art-based educational research. In my research the artworks, art-making process and the experiences and discussion around them were at the heart of the developed practice and their documentation formed the data. In each article, I have reflected the art education practices in the project from a different perspective and analysed a new piece of data, including participant interviews, case study reports and group blog posts and comments, using visual and qualitative analysis methods. The conclusions were drawn from a synthesis of results from different data sources. In the first article, I examined the use of a gallery of examples of contemporary art in the project’s schools through case study reports (N=25). In the second, I focused on pupils’ postings (N=188) to two quad blogs to examine the differences between the depictions made by rural and urban school pupils of their surroundings as they approached the European citizenship theme through local and national identities and communities. In the third article, I analysed the pupils’ and teachers’ experiences of the quad blogs and their learning in the project as reported in interviews. In the fourth, I examined the representations and expressions of Europe in the pupils’ artworks (N=766), and in the fifth article, I summarised the results from the previous parts and compared them to a literature review of the roles and arguments for arts integration.
Using the examples of contemporary art, European citizenship was examined through different identities and representations. European citizenship, contemporary art and group blogs were all connected to agency and dialogue, and contemporary art offered a tool to explore and express meanings and experiences related to Europe, offering models for collaborating and acting in the community to express the pupils’ voices on public decision-making. The online platform made it possible to share the artworks and thus dialogically form a new understanding of European citizenship by seeing others’ art. The artworks, art activities and international collaboration made the topic of European citizenship authentic, situational and closer to the pupils’ everyday lives and experiences. European citizenship emerged as an actual topic that was connected to society and community and yet also to everyone’s personal identity.
For the main findings, I argue that a contemporary art-based approach to concept-based learning can meet the requirements of inter-disciplinary integration as pupil-centred, multisensory, memorable learning that supports wider understanding of academic knowledge and metacognitive skills as both multiliteracy and cultural literacy. Using the examples of contemporary art, the topic was explored through cultural representations, expressions and values. By making their own artworks, the pupils were given a space of agency to act in the community and to express themselves. In the quad blogs, the pupils were able to broaden their views on the topic through the artworks shared by others.
My research has produced a theoretical model for contemporary art-based learning, the four dimensions of which are a.) personal and b.) communal learning about the topic through contemporary art; c.) learning about contemporary art through concept-based work; and d.) learning 21st century skills using a contemporary art-based and concept-based approach. Based on my study, I would emphasise the role of art education in multidisciplinary learning as an art-based integration style. Visual art offers a special space for pupils’ agency and dialogical learning when connected to diverse and multicultural collaboration that broadens the classroom community, virtually or physically, beyond the school. | en |
dc.format.extent | 188 | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | fi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland| | - |
dc.relation.ispartofseries | Acta electronica Universitatis Lapponiensis | - |
dc.rights | cc by 4.0 | - |
dc.subject | opetuksen eheyttäminen | - |
dc.subject | monialainen opetus | - |
dc.title | Yhteyksiä luomassa : nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa | - |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.type.ontasot | fi=Väitöskirja|en=Doctoral Thesis| | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-337-279-5 | - |
dc.subject.yso | kuvataidekasvatus | - |
dc.subject.yso | oppiminen | - |
dc.subject.yso | nykytaide | - |
dc.subject.yso | peruskoulu | - |
dc.subject.yso | mediakasvatus | - |
dc.subject.yso | identiteetti | - |
dc.subject.yso | toimijuus | - |
dc.audience | scientific | - |
dc.contributor.faculty | fi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design| | - |
dc.relation.numberinseries | 319 | - |
dc.relation.issn | 1796-6310 | - |
dc.rights.accesslevel | openAccess | - |
dc.description.accessibilityfeature | ei tietoa saavutettavuudesta | |