Narratiivinen tutkimus alanvaihtajien urapoluista
Pulliainen, Henna (2019)
Pulliainen, Henna
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111255032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111255032
Tiivistelmä
Työmarkkinatilanne ja muuttuva talouselämä lisäävät tarvetta tiedon ja osaamisen lisäämiselle erilaisilla koulutuksilla ja opiskelumuodoilla. Alanvaihtoa harjoitetaan ammatista toiseen ja työura voi koostua useammasta urapolusta. Urapolkuun kuuluvat työkokemukset, työpaikat ja koulutukset, joita henkilö on läpi käynyt. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla alanvaihtajien urapolkuja ja -valintoja urateorioihin nojaten sekä tarkastella aikuisopiskelijan olemusta opiskelijana ja oppijana.
Urateorioihin liittyen perinteisen uran mallin rinnalle on muodostunut rajaton ura ja monimuotoinen ura -käsitteet. Kun perinteisellä uralla työskennellään koko työura ja edetään askeleittain lineaarisesti ylöspäin, on rajaton ura organisaation ja työpaikan rajojen yli tapahtuvaa toimintaa eli työskentelyä useammassa työpaikassa ja työtehtävässä. Monimuotoisella uralla yksilö itse on vastuussa uran hallinnasta ja uran keskeisiä teemoja ovat yksilön itseohjautuvuus, sopeutuminen ja arvot. Uravalintaan liittyviä teorioita puolestaan ovat piirreteoriat ja sosiaalisen oppimisen teoriat. Lisäksi yksilön uravalintaa ja urakäyttäytymistä ohjaavat ura-ankkurit ja urakompetenssit. Aikuisena opiskelun piirteitä esitellään andragogisen mallin kautta.
Tutkimusotteena on narratiivinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Aineisto koostui kahdeksasta haastattelusta. Tutkittavat olivat työelämässä vähintään viisi vuotta olleita ja aikuisena uuden ammatin opiskelleita ja uuteen työhön siirtyneitä henkilöitä. Narratiivisen tutkimusotteen piirteitä noudattaen haastatteluaineisto analysoitiin ja luokiteltiin tutkimustavoitteen mukaisiin teemoihin alanvaihtopäätöksen motiiveista aikuisopiskelukokemusten kautta uuteen työhön sopeutumiseen ja tulevaisuudennäkymiin. metanarratiivien luomisella aineistosta rakennettiin uusia juonellisia tarinoita alanvaihtajan urapoluista. Metanarratiiveiksi muodostuivat etenevä polku, sattuman edistämä polku ja kehittymisen halun polku.
Tutkimuksen johtopäätöksinä ja antina on alanvaihtoon liittyvän vaiheittaisen mallin luonti, jossa alanvaihtoprosessi on jaettu päätöksentekovaiheeseen, opiskeluvaiheeseen ja uuteen työhön siirtymiseen. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä aikuisten alanvaihtajien tukemisessa. Tulokset auttavat pohtimaan monipuolisesti uudelle alalle siirtymiseen liittyviä näkökulmia.
Urateorioihin liittyen perinteisen uran mallin rinnalle on muodostunut rajaton ura ja monimuotoinen ura -käsitteet. Kun perinteisellä uralla työskennellään koko työura ja edetään askeleittain lineaarisesti ylöspäin, on rajaton ura organisaation ja työpaikan rajojen yli tapahtuvaa toimintaa eli työskentelyä useammassa työpaikassa ja työtehtävässä. Monimuotoisella uralla yksilö itse on vastuussa uran hallinnasta ja uran keskeisiä teemoja ovat yksilön itseohjautuvuus, sopeutuminen ja arvot. Uravalintaan liittyviä teorioita puolestaan ovat piirreteoriat ja sosiaalisen oppimisen teoriat. Lisäksi yksilön uravalintaa ja urakäyttäytymistä ohjaavat ura-ankkurit ja urakompetenssit. Aikuisena opiskelun piirteitä esitellään andragogisen mallin kautta.
Tutkimusotteena on narratiivinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Aineisto koostui kahdeksasta haastattelusta. Tutkittavat olivat työelämässä vähintään viisi vuotta olleita ja aikuisena uuden ammatin opiskelleita ja uuteen työhön siirtyneitä henkilöitä. Narratiivisen tutkimusotteen piirteitä noudattaen haastatteluaineisto analysoitiin ja luokiteltiin tutkimustavoitteen mukaisiin teemoihin alanvaihtopäätöksen motiiveista aikuisopiskelukokemusten kautta uuteen työhön sopeutumiseen ja tulevaisuudennäkymiin. metanarratiivien luomisella aineistosta rakennettiin uusia juonellisia tarinoita alanvaihtajan urapoluista. Metanarratiiveiksi muodostuivat etenevä polku, sattuman edistämä polku ja kehittymisen halun polku.
Tutkimuksen johtopäätöksinä ja antina on alanvaihtoon liittyvän vaiheittaisen mallin luonti, jossa alanvaihtoprosessi on jaettu päätöksentekovaiheeseen, opiskeluvaiheeseen ja uuteen työhön siirtymiseen. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä aikuisten alanvaihtajien tukemisessa. Tulokset auttavat pohtimaan monipuolisesti uudelle alalle siirtymiseen liittyviä näkökulmia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]