Aarniometsää ja asfalttiviidakkoa : Vertaileva tutkimus kuvataideopetuksen erilaisista lähtökohdista
Honkakoski, Jasmin (2021)
Honkakoski, Jasmin
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356701
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356701
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuvataideopetusta maaseudulla ja kaupungeissa kuvataideopettajien näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää eri kokoisten paikkakuntien kuvataideopetukselle tarjoamia lähtökohtia sekä tarkastella havaittavissa olevia eroja ja yhtäläisyyksiä. Lisäksi tutkimuksessa kiinnitetään huomiota siihen, miten eri kokoisten paikkakuntien kuvataideopettajat saavat tilaisuuksia esimerkiksi täydennyskouluttautumiseen ja millaiset mahdollisuudet heillä on verkostoitua muiden opettajien kanssa. Tätä kautta pohdin myös hieman sitä, miten verkostoituminen vaikuttaa opettajan jaksamiseen ja millä tavalla se mahdollisesti heijastuu opetukseen.
Tutkimuksessa on hyödynnetty laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty kyselyllä, johon vastasi 17 kuvataideopettajaa eri puolilta Suomea, ja se on analysoitu käyttäen vertailevaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset selkeyttävät eroja ja yhtäläisyyksiä maaseudun ja kaupunkien kuvataideopetuksessa. Pohdin syitä ilmenneille eroavaisuuksille ja keinoja, joilla voitaisiin varmistaa samanlaiset lähtökohdat kaikille oppilaille paikkakunnan koosta riippumatta. Tutkimuksen tuloksista nousee myös vahvasti esille kuvataideopettajien innovatiivisuus, mikäli kaikkia opetuksen kannalta hyödyllisiä palveluita tai paikkoja ei ole paikkakunnalla käytettävissä. Toisaalta myös teknologian merkitys oppituntien apuvälineenä korostuu.
Tutkimuksessa on hyödynnetty laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty kyselyllä, johon vastasi 17 kuvataideopettajaa eri puolilta Suomea, ja se on analysoitu käyttäen vertailevaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset selkeyttävät eroja ja yhtäläisyyksiä maaseudun ja kaupunkien kuvataideopetuksessa. Pohdin syitä ilmenneille eroavaisuuksille ja keinoja, joilla voitaisiin varmistaa samanlaiset lähtökohdat kaikille oppilaille paikkakunnan koosta riippumatta. Tutkimuksen tuloksista nousee myös vahvasti esille kuvataideopettajien innovatiivisuus, mikäli kaikkia opetuksen kannalta hyödyllisiä palveluita tai paikkoja ei ole paikkakunnalla käytettävissä. Toisaalta myös teknologian merkitys oppituntien apuvälineenä korostuu.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]