"Mää uskon, että siihen vaikuttaa joku tietty ajatus lahjakkuudesta ja ei lahjakkuudesta.” Opettajien käsityksiä oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa
Pudas, Anidra (2021-11-29)
Pudas, Anidra
Lapin yliopisto
29.11.2021
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957847
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä liikuntaa opettavilla opettajilla on oppimisen tuesta ja sen toteuttamisesta kaikille yhteisessä liikunnanopetuksessa. Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla yhteensä seitsemää opettajaa, jotka ovat lähivuosina opettaneet tai opettavat liikuntaa peruskoulussa. Kaksi haastateltavista oli liikunnanopettajia ja viisi luokanopettajia.
Metodologisesti tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Fenomenografiassa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tietyistä arkipäivän ilmiöistä.
Tutkielman tulososuudessa tarkastelen opettajien käsityksiä oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa. Analysoin haastatteluaineiston fenomenografisen analyysin avulla. Muodostin tutkimusaineistosta kolme pääkategoriaa, joissa ilmenevät opettajien käsitykset oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa. Nämä kategoriat ovat 1) inklusiivinen liikunnanopetus 2) oppimisen tuen malli 3) opettajan ammatillisuus. Tutkimustuloksista käy ilmi, että opettajien käsitykset oppimisen tuesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa ovet enimmäkseen negatiivisia. Opettajien käsitysten mukaan oppimisen tukeminen inklusiivisesti toteutetussa liikunnanopetuksessa on haastavaa. Liikunnan oppimisen tukemiseen kaivataan selkeämpää toteuttamisen mallia sekä enemmän resursseja.
Metodologisesti tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Fenomenografiassa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tietyistä arkipäivän ilmiöistä.
Tutkielman tulososuudessa tarkastelen opettajien käsityksiä oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa. Analysoin haastatteluaineiston fenomenografisen analyysin avulla. Muodostin tutkimusaineistosta kolme pääkategoriaa, joissa ilmenevät opettajien käsitykset oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa. Nämä kategoriat ovat 1) inklusiivinen liikunnanopetus 2) oppimisen tuen malli 3) opettajan ammatillisuus. Tutkimustuloksista käy ilmi, että opettajien käsitykset oppimisen tuesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa ovet enimmäkseen negatiivisia. Opettajien käsitysten mukaan oppimisen tukeminen inklusiivisesti toteutetussa liikunnanopetuksessa on haastavaa. Liikunnan oppimisen tukemiseen kaivataan selkeämpää toteuttamisen mallia sekä enemmän resursseja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]