Pelillinen digitaalinen konserniperehdytys ja uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutuminen : Case Barona
Vänttinen, Henniina (2021)
Vänttinen, Henniina
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761421
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, mihin tekijöihin suomalaisen henkilöstöpalvelualan yrityksen Baronan uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutuminen perustuu, sekä miten perehdytyksellä ja pelillisellä digitaalisella konserniperehdytyksellä (perehdytyspelillä) voidaan vahvistaa tätä sitoutumista. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä (n=10) Baronan uutta toimihenkilöä keväällä 2020. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutuminen perustuu pääosin 1) työyhteisöön, tiimiin, työilmapiiriin, 2) työnkuvaan ja työsuhteeseen, 3) organisaation kulttuuriin, strategiaan ja arvoihin sekä 4) kehittymis- ja urakehitysmahdollisuuksiin liittyviin tekijöihin. Nämä tekijät ennustavat uusien toimihenkilöiden affektiivista sitoutumista. Myös perehdytyksellä on suuri merkitys uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutumisessa ja etenkin siihen panostamisella voidaan vahvistaa organisaatiositoutumista. Perehdytyksen panostamisella tarkoitetaan 1) perehdytyksen suunnitelmallisuutta, 2) työyhteisön, tiimin ja työilmapiirin huomioimista perehdytyksessä, sekä 3) osaamisen kehittämisen huomioimista perehdytyksessä. Perehdytyspelillä ei puolestaan ole suurta merkitystä organisaatiositoutumisessa, mutta sillä voidaan kuitenkin tukea kokonaisperehdytystä, ja sitä kautta tukea myös organisaatiositoutumista. Pelillisyydellä voidaan myös motivoida ja tukea oppimista. Verkko-oppiminen koetaan sopivaksi oppimismuodoksi yleis- ja konserniperehdytyksessä, sillä se mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin ja ajankohdasta riippumatta.
Tutkimustulosten mukaan uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutuminen perustuu pääosin 1) työyhteisöön, tiimiin, työilmapiiriin, 2) työnkuvaan ja työsuhteeseen, 3) organisaation kulttuuriin, strategiaan ja arvoihin sekä 4) kehittymis- ja urakehitysmahdollisuuksiin liittyviin tekijöihin. Nämä tekijät ennustavat uusien toimihenkilöiden affektiivista sitoutumista. Myös perehdytyksellä on suuri merkitys uusien toimihenkilöiden organisaatiositoutumisessa ja etenkin siihen panostamisella voidaan vahvistaa organisaatiositoutumista. Perehdytyksen panostamisella tarkoitetaan 1) perehdytyksen suunnitelmallisuutta, 2) työyhteisön, tiimin ja työilmapiirin huomioimista perehdytyksessä, sekä 3) osaamisen kehittämisen huomioimista perehdytyksessä. Perehdytyspelillä ei puolestaan ole suurta merkitystä organisaatiositoutumisessa, mutta sillä voidaan kuitenkin tukea kokonaisperehdytystä, ja sitä kautta tukea myös organisaatiositoutumista. Pelillisyydellä voidaan myös motivoida ja tukea oppimista. Verkko-oppiminen koetaan sopivaksi oppimismuodoksi yleis- ja konserniperehdytyksessä, sillä se mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin ja ajankohdasta riippumatta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]