Provokatiivinen taide yläkoulussa: Kehittämistutkimus provokatiivisten visuaalisten sisältöjen käsittelyn tueksi
Sippola, Mira (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122061766
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122061766
Tiivistelmä
Provokatiivinen taide ja visuaaliset sisällöt ovat osa visuaalista kulttuuria. Provokatiiviset sisällöt tarkoittavat tämän tutkielman kontekstissa visuaalisia materiaaleja, jotka voivat herättää voimakkaita tunnereaktioita, huomiota ja yhteiskunnallista keskustelua. Provokatiivisuus määrittyy yleisön reaktioiden mukaisesti, ja sen käsittely voi olla vaikeaa. Provokatiivisuus on laaja ja monimuotoinen yhteiskunnallinen ilmiö, minkä myötä tutkielma sisältää poikkitieteellisiä näkökulmia.
Tutkielman konteksti on yläkoulun kuvataidekasvatus. Yläkouluikäiset nuoret voivat kohdata provokatiivisia visuaalisia materiaaleja, ja tuottaa niitä itse. Tästä syystä kuvataideopettajat kohtaavat työssään välillä tilanteita, joissa provokatiivisten visuaalisten sisältöjen käsittely nuorten kanssa on välttämätöntä. Tällaiset tilanteet voivat olla kuvataideopettajille vaikeita, eikä tietoa aiheesta ole paljoa tarjolla. Tämän tutkielman tarkoitus on tuottaa lisää tietoa provokatiivisuudesta ja kehittää prototyyppi kuvataideopettajille suunnatusta materiaalista kehittämistutkimuksen menetelmällä.
Tutkielman tarvekartoitus ja aineisto koostuu viiden kuvataideopettajan yksilöllisestä teemahaastattelusta. Haastatteluiden ja tutkielman teoriakirjallisuuden pohjalta on analysoitu, millaista materiaalia prototyypin tulisi sisältää. Analyysin pohjalta on luotu prototyyppi kuvataideopettajille suunnatusta materiaalista, joka sisältää tietoa provokatiivisuudesta ja sen käsittelystä kuvataidekasvatuksessa, ja yläkoululaisille suunniteltuja tehtävänantoja provokatiivisuuden teemoista. Uusi tieto provokatiivisuudesta ja sen käsittelystä kasvatuksessa on merkittävää kuvataidekasvatuksen alan kehitykselle.
Tutkielman konteksti on yläkoulun kuvataidekasvatus. Yläkouluikäiset nuoret voivat kohdata provokatiivisia visuaalisia materiaaleja, ja tuottaa niitä itse. Tästä syystä kuvataideopettajat kohtaavat työssään välillä tilanteita, joissa provokatiivisten visuaalisten sisältöjen käsittely nuorten kanssa on välttämätöntä. Tällaiset tilanteet voivat olla kuvataideopettajille vaikeita, eikä tietoa aiheesta ole paljoa tarjolla. Tämän tutkielman tarkoitus on tuottaa lisää tietoa provokatiivisuudesta ja kehittää prototyyppi kuvataideopettajille suunnatusta materiaalista kehittämistutkimuksen menetelmällä.
Tutkielman tarvekartoitus ja aineisto koostuu viiden kuvataideopettajan yksilöllisestä teemahaastattelusta. Haastatteluiden ja tutkielman teoriakirjallisuuden pohjalta on analysoitu, millaista materiaalia prototyypin tulisi sisältää. Analyysin pohjalta on luotu prototyyppi kuvataideopettajille suunnatusta materiaalista, joka sisältää tietoa provokatiivisuudesta ja sen käsittelystä kuvataidekasvatuksessa, ja yläkoululaisille suunniteltuja tehtävänantoja provokatiivisuuden teemoista. Uusi tieto provokatiivisuudesta ja sen käsittelystä kasvatuksessa on merkittävää kuvataidekasvatuksen alan kehitykselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]