Lyhyiden mindfulness -harjoitusten vaikutus 4. luokkalaisten lasten keskittymiseen matematiikan opiskelussa
Vuorinen, Salli (2021)
Vuorinen, Salli
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122863312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122863312
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee oppitunnin alussa tehtyjen lyhyiden mindfulness -harjoitusten mahdollisesti positiivista vaikutusta 4. luokkalaisten lasten keskittymiseen matematiikan opiskelussa. Pääsääntöisesti on tutkittu pitkiä harjoituksia pitkillä ajanjaksoilla. Tavoitteena on tuoda näkökulmaa keskusteluun mindfulness -harjoitusten helpommasta käyttämisestä koulussa ja niiden potentiaalisista hyödyistä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistoksi kerättiin videomateriaalia ja kyselylomakkeita. Analyysimenetelmänä on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia muodostamalla aineistosta taulukot, joista tehtiin vielä tiivistetyt versiot sisällön erittelyllä. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aiemmista kouluissa tehdyistä mindfulness -tutkimuksista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että lyhyellekin ajanjaksolle sijoittuvat lyhyet mindfulness -harjoitukset voivat saada aikaan parempaa keskittymistä. Mindfulness -jakson aikana lähes kaikkien oppilaiden muun tekemisen ajanjaksot lyhenivät havaittavasti, ja muutama oppilas rauhoittui huomattavasti.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistoksi kerättiin videomateriaalia ja kyselylomakkeita. Analyysimenetelmänä on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia muodostamalla aineistosta taulukot, joista tehtiin vielä tiivistetyt versiot sisällön erittelyllä. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aiemmista kouluissa tehdyistä mindfulness -tutkimuksista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että lyhyellekin ajanjaksolle sijoittuvat lyhyet mindfulness -harjoitukset voivat saada aikaan parempaa keskittymistä. Mindfulness -jakson aikana lähes kaikkien oppilaiden muun tekemisen ajanjaksot lyhenivät havaittavasti, ja muutama oppilas rauhoittui huomattavasti.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]