Nuori, hoikka ja valkoinen? Moninaisuus suomalaisten vastuullisten vaatetusalan yritysten Instagram-kuvastossa
Saarikivi, Veera (2021-12-16)
Saarikivi, Veera
Lapin yliopisto
16.12.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201041210
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201041210
Tiivistelmä
Kulutuksen kasvaessa vaatetusalan yritysten on huomioitava toimintansa taloudelliset, sosiaaliset ja ekologiset vaikutukset niin liiketoimintamallissaan, materiaalivalinnoissaan, tuotantoprosessissaan kuin myös viestinnässään. Globaalien vaatejättien kilpailijoiksi on noussut viimeisen vuosikymmenen aikana useita vastuullisia, kotimaisia, suhteellisen pieniä yrityksiä. Vastuullisuuden lisäksi keskustelua on herättänyt erilaisten kehojen näkyvyys mediassa, mukaan lukien muotikuvastoissa. Erityisesti alkukesän 2020 Black Lives Matter -liikehdintä on nostanut laajalti esille moninaisen representaation merkityksen yhteiskunnallisissa rakenteissa. Suomalaisten vaatetusalan yritysten kuvastoja ja niiden välittämää kehonkuvaa ei kuitenkaan ole vielä tutkittu kattavasti.
Tässä tutkielmassa käsitellään kehonkuvan moninaisuutta kymmenen suomalaisen vaatetusalan yrityksen Instagram-julkaisuissa. Tutkimuksessa selvitetään, millainen suomalaisten vastuullisten vaatetusalan yritysten Instagram-kuvaston kehonkuva on keväällä 2021. Kysymykseen vastataan tarkastelemalla, millaisilla kehoilla vaatteita markkinoidaan ja miten eri-ikäisiä, -kokoisia ja -värisiä kehoja esitetään kuvastossa. Tutkimukseen valitut yritykset on todettu vastuullisiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n vuoden 2020 Rank A Brand -arvioinnissa.
Tutkimuksen aineistona käytetään tutkittavien yritysten Instagram-julkaisuja aikajaksolla 1.3.-3.4.2021. Kuva-aineistossa tarkastellaan iän, koon ja ihonvärin moninaisuutta, ja se analysoidaan käyttäen vastaanottajakeskeistä kuva-analyysia. Analyysissa keskitytään ainoastaan kehojen näkyviin samankaltaisuuksiin ja eroavaisuuksiin kuvan katsojan näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että kuvaston moninaisuus on vaihteleva kerätyssä aineistossa: jokainen yritys on huomioinut kehonkuvan moninaisuuden ainakin yhden tekijän kannalta, mutta yksikään yritys ei esitä laajasti sekä eri-ikäisiä, -kokoisia että -värisiä ihmisiä kuvastossaan. Sen sijaan kaikkien yritysten kuvastossa esiintyy länsimaisiin kauneusihanteisiin sopiva nuori, hoikka ja valkoinen keho. Vaatteita markkinoidaan myös hiukan vanhemmilla, kookkaammilla, ruskeilla tai mustilla kehoilla, mutta ne esitetään pitkälti länsimaisen kauneuskäsityksen määrittämissä rajoissa.
Tässä tutkielmassa käsitellään kehonkuvan moninaisuutta kymmenen suomalaisen vaatetusalan yrityksen Instagram-julkaisuissa. Tutkimuksessa selvitetään, millainen suomalaisten vastuullisten vaatetusalan yritysten Instagram-kuvaston kehonkuva on keväällä 2021. Kysymykseen vastataan tarkastelemalla, millaisilla kehoilla vaatteita markkinoidaan ja miten eri-ikäisiä, -kokoisia ja -värisiä kehoja esitetään kuvastossa. Tutkimukseen valitut yritykset on todettu vastuullisiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n vuoden 2020 Rank A Brand -arvioinnissa.
Tutkimuksen aineistona käytetään tutkittavien yritysten Instagram-julkaisuja aikajaksolla 1.3.-3.4.2021. Kuva-aineistossa tarkastellaan iän, koon ja ihonvärin moninaisuutta, ja se analysoidaan käyttäen vastaanottajakeskeistä kuva-analyysia. Analyysissa keskitytään ainoastaan kehojen näkyviin samankaltaisuuksiin ja eroavaisuuksiin kuvan katsojan näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että kuvaston moninaisuus on vaihteleva kerätyssä aineistossa: jokainen yritys on huomioinut kehonkuvan moninaisuuden ainakin yhden tekijän kannalta, mutta yksikään yritys ei esitä laajasti sekä eri-ikäisiä, -kokoisia että -värisiä ihmisiä kuvastossaan. Sen sijaan kaikkien yritysten kuvastossa esiintyy länsimaisiin kauneusihanteisiin sopiva nuori, hoikka ja valkoinen keho. Vaatteita markkinoidaan myös hiukan vanhemmilla, kookkaammilla, ruskeilla tai mustilla kehoilla, mutta ne esitetään pitkälti länsimaisen kauneuskäsityksen määrittämissä rajoissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]