Pääsykoevalmennuksen merkitys koettuun osaamiseen, akateemisiin työskentelytaitoihin ja ohjauksen tarpeeseen kasvatustieteissä
Kaarlejärvi, Simo (2022)
Kaarlejärvi, Simo
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020818247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020818247
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää pääsykoevalmennuksen merkitystä koettuun osaamiseen, akateemisiin työskentelytaitoihin ja ohjauksen tarpeeseen kasvatustieteen opinnoissa. Tavoitteena on myös selvittää, onko kokemuksissa eroja pääsykoevalmennukseen osallistuneiden ja ei-osallistuneiden välillä. Tutkielma on kyselytutkimus, jonka aineisto koostuu 427 kasvatustieteiden tutkinto-opintoja suorittavan opiskelijan vastauksesta puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen. Aineiston analyysissa hyödynnettiin temaattista sisällönanalyysia, jonka avulla muodostettiin aineistosta kaksi erillistä ryhmää; valmennuksen käyneet opiskelijat sekä valmennuksia käymättömät opiskelijat. Ryhmien vastauksia vertailtiin keskenään, jonka pohjalta analysoitiin mahdollisia eroavaisuuksia opintojen suorittamisen, akateemisessa työskentelyn sekä ohjauksen tarpeen kokemuksissa.
Tutkimuksen tulokset tuovat esiin pääsykoevalmennusten vaikutuksen tutkinto-opintojen suorittamisessa kasvatustieteissä sekä eroavaisuudet ryhmien välillä opintojen suorittamisen kokemuksista. Valmennuksen käymisen vaikutukset rajoittuivat omien voimavarojen, kompetenssin tunteen sekä opiskelutekniikoiden kehittämiseen ja tarkasteluun valmennuksen aikana. Suurimmat eroavaisuudet ryhmien välillä esiintyivät ohjauksen tarpeen sekä akateemisen tiedonhaun kokemusten erilaisuudesta.
Koronapandemian vaikutus näkyi opintojen edistämisen haasteina opinnoissa molempien ryhmien osalta sekä vaikutti osaltaan opiskelijoiden hyvinvointiin ja kompetenssin tunteeseen opinnoissa. Pandemia-aika on lisännyt ohjauksen ja tuen tarvetta opinnoissa, joita on haasteellista tarjota etäyhteyksin tarpeeksi.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää tarkasteltaessa pääsykoevalmennusten vaikutuksia opintojen suorittamiseen kasvatustieteellisissä tutkintorakenteissa sekä akateemisen työskentelyn kompetenssin tunteeseen. Pääsykoevalmennuksen suorittamisella ennen tutkinto-opintoja suurimmat vaikutukset olivat opiskelupaikan saavuttamisessa sekä omien voimavarojen ja opiskelutekniikoiden kehittämisessä mikä näkyi siten, että valmennuksen käyneet opiskelijat ovat valmiimpia kohtaamaan tutkinto-opinnot. Vastauksista nousi myös tarve tiedonhaun ohjauksen lisäämiselle opinnoissa.
Tutkimuksen tulokset tuovat esiin pääsykoevalmennusten vaikutuksen tutkinto-opintojen suorittamisessa kasvatustieteissä sekä eroavaisuudet ryhmien välillä opintojen suorittamisen kokemuksista. Valmennuksen käymisen vaikutukset rajoittuivat omien voimavarojen, kompetenssin tunteen sekä opiskelutekniikoiden kehittämiseen ja tarkasteluun valmennuksen aikana. Suurimmat eroavaisuudet ryhmien välillä esiintyivät ohjauksen tarpeen sekä akateemisen tiedonhaun kokemusten erilaisuudesta.
Koronapandemian vaikutus näkyi opintojen edistämisen haasteina opinnoissa molempien ryhmien osalta sekä vaikutti osaltaan opiskelijoiden hyvinvointiin ja kompetenssin tunteeseen opinnoissa. Pandemia-aika on lisännyt ohjauksen ja tuen tarvetta opinnoissa, joita on haasteellista tarjota etäyhteyksin tarpeeksi.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää tarkasteltaessa pääsykoevalmennusten vaikutuksia opintojen suorittamiseen kasvatustieteellisissä tutkintorakenteissa sekä akateemisen työskentelyn kompetenssin tunteeseen. Pääsykoevalmennuksen suorittamisella ennen tutkinto-opintoja suurimmat vaikutukset olivat opiskelupaikan saavuttamisessa sekä omien voimavarojen ja opiskelutekniikoiden kehittämisessä mikä näkyi siten, että valmennuksen käyneet opiskelijat ovat valmiimpia kohtaamaan tutkinto-opinnot. Vastauksista nousi myös tarve tiedonhaun ohjauksen lisäämiselle opinnoissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]