"Kukaan ihminen, vaikka olisi miten taitava, ei voi olla yksin joka paikassa." Luokanopettajien kokemuksia yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa
Kyyhkynen, Laura; Leppänen, Vilma (2022)
Kyyhkynen, Laura
Leppänen, Vilma
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022033126581
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022033126581
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muuttuessa jatkuvasti suuntaan, jossa vuorovaikutustaitoja korostetaan, yleistyy myös eri ammattiryhmien välinen yhteistyö. Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien välistä yhteistyötä. Peruskoulun selkeä siirtyminen viime vuosina kohti inkluusiota tuo mukanaan sen, että oppilaan tuen painopiste on siirtynyt yhä enemmän lähikouluihin ja yleisopetuksen luokkiin. Näiden muutosten myötä on tärkeää kiinnittää huomiota varsinkin eri ammattiryhmien väliseen yhteistyöhön, jotka toimivat tiiviissä vuorovaikutussuhteessa toistensa kanssa (Mönkkönen 1996, 63). Tässä tutkielmassa tutkimme luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien toteuttamaa yhteistyötä luokanopettajien kokemusten avulla. Huomioimme erityisesti, millaisena yhteistyö ilmenee opettajan ja ohjaajan välillä, mitä tekijöitä opettajat pitävät toimivan yhteistyön edellytyksinä sekä kuinka merkitykselliseksi opettajat kokevat yhteistyön.
Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelimme kahdeksaa luokanopettajaa ympäri Suomea. Haastateltavat olivat Kittilästä, Sodankylästä, Taivalkoskelta, Oulusta, Hämeenkyröstä, Turusta ja Helsingistä. Kaikilla tutkielmaan osallistuneilla oli yli yhden lukukauden mittainen kokemus yhteistyöstä koulunkäynninohjaajan kanssa. Tutkielman metodologisena lähestymistapana käytimme fenomenologiaa. Pohjasimme tutkielman analyysin erityisesti Perttulan (1995) fenomenologiselle analyysimenetelmälle. Kyseinen menetelmä mahdollisti tutkielmamme kannalta mahdollisimman aitojen kokemusten esittelemisen.
Tutkielman tuloksista korostui pääsääntöisesti positiivinen asenne yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa. Toimiva yhteistyö ilmeni opettajien ja ohjaajien välillä läsnäolona ja avun antamisena. Opettajien kokemuksista nousi esiin myös toimivan yhteistyön edellytyksiä, joita olivat luottamus toiseen, tiedon jakaminen, rutiinit ja pelisääntöjen yhteinen sopiminen. Opettajat kokivat yhteistyön ohjaajien kanssa hyvin merkitykselliseksi omalta sekä oppilaiden osalta. Kuitenkin opettajien ja ohjaajien välinen suunnitteluaika koettiin puutteelliseksi. Opettajien kokemuksista nousi esiin halu kehittää yhteistyötä toimivammaksi, muun muassa yhteisen suunnitteluajan lisäämisellä.
Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelimme kahdeksaa luokanopettajaa ympäri Suomea. Haastateltavat olivat Kittilästä, Sodankylästä, Taivalkoskelta, Oulusta, Hämeenkyröstä, Turusta ja Helsingistä. Kaikilla tutkielmaan osallistuneilla oli yli yhden lukukauden mittainen kokemus yhteistyöstä koulunkäynninohjaajan kanssa. Tutkielman metodologisena lähestymistapana käytimme fenomenologiaa. Pohjasimme tutkielman analyysin erityisesti Perttulan (1995) fenomenologiselle analyysimenetelmälle. Kyseinen menetelmä mahdollisti tutkielmamme kannalta mahdollisimman aitojen kokemusten esittelemisen.
Tutkielman tuloksista korostui pääsääntöisesti positiivinen asenne yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa. Toimiva yhteistyö ilmeni opettajien ja ohjaajien välillä läsnäolona ja avun antamisena. Opettajien kokemuksista nousi esiin myös toimivan yhteistyön edellytyksiä, joita olivat luottamus toiseen, tiedon jakaminen, rutiinit ja pelisääntöjen yhteinen sopiminen. Opettajat kokivat yhteistyön ohjaajien kanssa hyvin merkitykselliseksi omalta sekä oppilaiden osalta. Kuitenkin opettajien ja ohjaajien välinen suunnitteluaika koettiin puutteelliseksi. Opettajien kokemuksista nousi esiin halu kehittää yhteistyötä toimivammaksi, muun muassa yhteisen suunnitteluajan lisäämisellä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]