Rainmaker XP - Työntekijäkokemusta mittaavan ja kehittävän työkalun konseptointi palvelumuotoilun menetelmin
Kärkkäinen, Jouni (2022-04-01)
Kärkkäinen, Jouni
Lapin yliopisto
01.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040126634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040126634
Tiivistelmä
ProGradu tutkielmani keskittyy Rainmakerin myyntineuvottelijoiden työntekijäkokemusta mittaavan ja kehittävän työkalun konseptointiin palvelumuotoilun menetelmin hyödyntäen tutkimusotteena konstruktiivista muotoiluntutkimusta. Tarkoitukseni on palvelumuotoiluprosessin ja menetelmien avulla tutkia työntekijäkokemuksen rakentumista soittokeskuksissa. Lisäksi tutkin miten työkalu mahdollisesti muuttaisi työntekijäkokemusta.
Tutkimuksen päälöydös oli myyntihetken tärkeys työntekijäkokemuksessa. Tähän liittyy kaikki myynnin sujumiseen vaikuttavat materiaalit, käytetyt teknologiat ja valmennuksien sisällöt. Työtä luonnehti suorituskeskeisyys, fyysinen ja kognitiivinen staattisuus, henkinen stressi, asiakkaiden kasvottomuus ja työn perustuminen äänenkäyttöön. Yksittäisten myyntityöntekijöiden tunnesäätelyn ja suoriutumiskyvyn säätelyn kyvyt korostuivat. Tässä myyntityöntekijä-tiimiesimies vuorovaikutus nousi tärkeäksi. Tiimiesimies toimii ikään kuin valmentajana, joka kehittää, säätelee ja ohjaa myyntityöntekijöiden tunne- ja suoriutumiskyvyn säätelyn taitoja.
Myyntityöntekijöitä, tiimiesimiehiä ja henkilöstöhallinnon edustajia osallistaneen työpajan sekä oman konseptointityön kautta syntyi Rainmaker XP konsepti. Rainmaker XP on olemassa oleviin järjestelmiin integroitava lisäosa, jonka toiminta perustuu myyntiin liittyvien työprosessien digitalisointiin ja kehittymisen mittaamiseen yhdistäen alustojen analytiikkaa äänikäyttöliittymän myyjä-asiakas vuorovaikutuksesta keräämään äänidataan. Kehittyminen ja kerätty tieto näytetään erilaisina datavisualisointeina joita tiimiesimies hyödyntää myyjien kehittämisessä sekä valmennuksien personalisoinnissa.
Konstruktiivisen muotoiluntutkimuksen viitekehyksessä konseptin roolina on luoda lyhyen aikavälin tulevaisuudenkuva (Rainmaker XP olemassa oleviin järjestelmiin integroitavana lisäosana) sekä visio pitkälle tulevaisuuteen (Rainmaker XP työntekijäkokemusalustana).
Tutkimuksen päälöydös oli myyntihetken tärkeys työntekijäkokemuksessa. Tähän liittyy kaikki myynnin sujumiseen vaikuttavat materiaalit, käytetyt teknologiat ja valmennuksien sisällöt. Työtä luonnehti suorituskeskeisyys, fyysinen ja kognitiivinen staattisuus, henkinen stressi, asiakkaiden kasvottomuus ja työn perustuminen äänenkäyttöön. Yksittäisten myyntityöntekijöiden tunnesäätelyn ja suoriutumiskyvyn säätelyn kyvyt korostuivat. Tässä myyntityöntekijä-tiimiesimies vuorovaikutus nousi tärkeäksi. Tiimiesimies toimii ikään kuin valmentajana, joka kehittää, säätelee ja ohjaa myyntityöntekijöiden tunne- ja suoriutumiskyvyn säätelyn taitoja.
Myyntityöntekijöitä, tiimiesimiehiä ja henkilöstöhallinnon edustajia osallistaneen työpajan sekä oman konseptointityön kautta syntyi Rainmaker XP konsepti. Rainmaker XP on olemassa oleviin järjestelmiin integroitava lisäosa, jonka toiminta perustuu myyntiin liittyvien työprosessien digitalisointiin ja kehittymisen mittaamiseen yhdistäen alustojen analytiikkaa äänikäyttöliittymän myyjä-asiakas vuorovaikutuksesta keräämään äänidataan. Kehittyminen ja kerätty tieto näytetään erilaisina datavisualisointeina joita tiimiesimies hyödyntää myyjien kehittämisessä sekä valmennuksien personalisoinnissa.
Konstruktiivisen muotoiluntutkimuksen viitekehyksessä konseptin roolina on luoda lyhyen aikavälin tulevaisuudenkuva (Rainmaker XP olemassa oleviin järjestelmiin integroitavana lisäosana) sekä visio pitkälle tulevaisuuteen (Rainmaker XP työntekijäkokemusalustana).
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]