Johtamisoppia opettajille? Syväjohtamisen hyödynnettävyys korkeakouluopetuksessa
Peltomäki, Vili (2022)
Peltomäki, Vili
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040627353
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040627353
Tiivistelmä
Syväjohtaminen on johtamis- ja oppimismalli. Se perustuu transformationaaliseen johtamiseen, jonka hyötyjä on tutkittu laajasti eri organisaatioissa. Kuitenkin opetusalalla Suomessa tutkimustietoa aiheista ei juuri ole. Johtamiseen liittyy opettamisessa vahvoja ennakkoluuloja. Se ymmärretään usein väärin autoritääriseksi toiminnan ohjaamiseksi, vaikka kysymys on tavoitteellisesta vuorovaikutuksesta.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millainen on syväjohtamisen hyödynnettävyys korkeakouluopetuksessa. Tutkimuskohteena on Syväjohtaminen®-valmennus Laurea-ammattikorkeakoulussa. Aineistona on valmennuksen vuonna 2020 läpikäyneiden henkilöiden haastatteluja (N = 4) ja keväällä 2021 valmennuksen aloittaneiden henkilöiden (N = 62) antamia sähköisiä palautteita. Valmennuksen järjesti ja palautteet toimitti Deep Lead Oy. Monimenetelmällisessä tutkimusotteessa hyödynnän sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastoanalyysiä.
Tutkimustulosteni mukaan syväjohtamisella on suurta hyödynnettävyyttä korkeakouluopetuksessa. Koetut potentiaaliset hyödyt painottuvat vuorovaikutustaitojen ja palautekulttuurin kehittymiseen. Tulosten perustella esitän, että kehittämällä palautekulttuuria suomalaisissa kouluissa olisi mahdollista vastata opettajien lisääntyvän yhteistyön, reflektion kehittämisen sekä työhyvinvointia parantamisen tarpeisiin. Vuorovaikutustaitojen harjoittelua olisi myös kannattavaa integroida entistä vahvemmin osaksi opettajankoulutusta.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millainen on syväjohtamisen hyödynnettävyys korkeakouluopetuksessa. Tutkimuskohteena on Syväjohtaminen®-valmennus Laurea-ammattikorkeakoulussa. Aineistona on valmennuksen vuonna 2020 läpikäyneiden henkilöiden haastatteluja (N = 4) ja keväällä 2021 valmennuksen aloittaneiden henkilöiden (N = 62) antamia sähköisiä palautteita. Valmennuksen järjesti ja palautteet toimitti Deep Lead Oy. Monimenetelmällisessä tutkimusotteessa hyödynnän sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastoanalyysiä.
Tutkimustulosteni mukaan syväjohtamisella on suurta hyödynnettävyyttä korkeakouluopetuksessa. Koetut potentiaaliset hyödyt painottuvat vuorovaikutustaitojen ja palautekulttuurin kehittymiseen. Tulosten perustella esitän, että kehittämällä palautekulttuuria suomalaisissa kouluissa olisi mahdollista vastata opettajien lisääntyvän yhteistyön, reflektion kehittämisen sekä työhyvinvointia parantamisen tarpeisiin. Vuorovaikutustaitojen harjoittelua olisi myös kannattavaa integroida entistä vahvemmin osaksi opettajankoulutusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]